Botan Postat 6 december 2008 Dela Postat 6 december 2008 Hej allihopaJag har en 3 cm mussla. Han har jag haft i 6-7 veckor nu. Han har fäst sig på en sten, men jag tycker han är mycket öppen. Hur vet man om han är för mycket öppen för att inte får tillräckligt med ljus? Hur fort dör dom om de får för lite ljus? Han gå under en 150 wattare...som hänger 3 dm ovanför akvariet. Han står på botten i akvariet. Djup på akvariet ca. 70 cm. Vad tror ni? Skall jag fota honom?/Sofia Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 6 december 2008 Dela Postat 6 december 2008 En bild är alltid bra. Vad är det för mussla? de har olika ljusbehov, men generellt är att om det är en liten mussla så plasera den högt, är den större lite längre ner.Min mussla står på ca 50cm djup under en 400Wattare. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Botan Postat 6 december 2008 Författare Dela Postat 6 december 2008 Skall fota i morgon när akvariet vaknar...=0) Det är en t. maxima eller vad det nu heter... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 6 december 2008 Dela Postat 6 december 2008 det vanliga är att den är "för mycket" öppen och att manteln hänger långt utanför skalet.Försök flytta upp den tillsammans med det den sitter på, så att du inte skadar "foten" som den satt sig fast med' Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Drullputt Postat 7 december 2008 Dela Postat 7 december 2008 Behöver inte en så liten mussla mycket plankton för att överleva ? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 7 december 2008 Dela Postat 7 december 2008 Maximan är den mest ljuskrävande av dem alla. Flytta upp hela stenen som musslan sitter på.Små musslor behöver stödmatas. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Botan Postat 7 december 2008 Författare Dela Postat 7 december 2008 Skall fota honom nu ville bara säga att han matas regelbundet m. plankton. Han sitter på en liten sten så det är lungt. Om jag skaffar en större mussla runt 10-15 cm. Kan jag ha den musslan på botten då eller måste den också vara högt uppe? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Trilobite Postat 7 december 2008 Dela Postat 7 december 2008 Crocaean är väl mer ljuskrävande ändå? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 7 december 2008 Dela Postat 7 december 2008 Jag har läst mig till: Ljuskrävande i följande ordning maxima, squamosa, crocea, derasa, gigas.Har utgått från vilka djup de lever på som vuxna.Men det kan naturligtvis vara fel, inte så ofta det diskuteras. En stoor gigas ligger högt på min önskelista. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Botan Postat 7 december 2008 Författare Dela Postat 7 december 2008 Så här ser den ut...är den för öppen??? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 7 december 2008 Dela Postat 7 december 2008 Kan du få till en bild där man ser skalet och manteln tillsammans? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Trilobite Postat 7 december 2008 Dela Postat 7 december 2008 Den ser väl normal ut tycker jag Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.