Gå till innehåll

En liten snabb presentation.


Jobax

Rekommenderade inlägg

Hej allesammans,

Jonas heter jag, och jag har lekt med tanken på ett saltvattensakvarium i många år, farsan är en inbiten saltis och jag ser ingen anledning att inte följa i hans fotspår. Jag har ännu inte bestämt mig för vad som ska vara i karet, men det kommer troligtvis bli ett lowtech-kar som farsan propagerat för sen jag börjat tala om mina planer.

Det är mycket tack vare detta forum som jag fått mig lite kött på benen, samt en massa gamla böcker från farsan, men jag tycker nästan att forumt här hjälpt mig mest.

Jag kommer självklart fylla på info om mina framsteg och utvecklingen i karet, kommer starta upp det runt nyår förhoppningsvis. (om jag hinner, nybliven pappa) =)

Karet kommer ligga på c:a 110l hur som helst.

Jag har i nuläget 3 sötvattensakvarium med lite smått och gott, men det ska bli riktigt roligt att avancera.

Så det var lite om mig, det kommer säkert dyka upp lite frågor under tiden som går, så mig kommer ni höra mer ifrån.

Mvh Jonas.

Ps. tack för ett grymt forum, med otroligt kunnigt folk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis min tanke, jag läser ständigt om all teknik och olika hjälpmedel, det är som jag ser det onödigt att börja alltför tidigt med karet ( iaf i mitt fall) innan jag har alla fakta. Jag känner mig visserligen relativt säker på skötsel och start av kar, då jag sett så många startas hemma. men när man gör det själv så blir det säkert en helt annan grej.

Men jäklar va skoj det ska bli när allting börjas. Sitter som ett barn dagen innan julafton och fantiserar om hur det kommer bli.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mina fantasier så antar jag att akvariet är lite större än det jag egentligen ska börja med, MEN såhär långt har jag kommit med planeringen för mitt projekt:

runt 15-20 kg LS har jag tänkt, så blir det nog levande sandbotten, pumparna jag har kollat på är en tunze nanostream 6045 version 2, och en annan som jag ska få från farsan som ligger på 1200L/h(kommer dock inte ihåg vad den heter), LS:en åker jag och plockar i ett av min kära fars kar.

i övrigt har jag inte kommit alltför lång mer än att jag vill ha lite mjukisar, men har inte bestämt vilka riktigt än. sen när det kommer till fiskar så vill man ju gärna ha allting på en och samma gång, men det är ju orealistiskt i ett så pass litet akvarium som jag har.

Troligtivis blir det 2 clowner, har spanat lite på Premnas biaculeatus eller Amphiprion polymnus men, som sagt det är lite oklart ännu.

sen kanske någon till fisk senare, men man får se helt enkelt, jag har inte bråttom.

Belysningen är inte bestämd, det har jag inte kollat alltför mycket på ännu. Men det är nästa steg på agendan.

Akvariets mått:

Längd: 75cm

djup: 37cm

Höjd: 40cm

Mvh Jonas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej..

du bygger din sump efter vad du har tänkt att ha i den. bygg sen så att din skummare står i rätt vattendjup och att du får i all annan teknik som du vill ha.

det är bra att ha en stor sump för då får du mer vattenvolym och det är bara bra. då är det lättare att hålla alla nivåer bra.

tänk på att det ska vara lätt att komma åt i sumpen.. det gjorde inte ja och det ångrar jag nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då har du igentligen tänkt ut allt utom hur din sump ska se ut samt vad du ska använda för pump som returpump.

Belysningen är inte så avgörande ännu då du inte ska ha något som är så speciellt ljuskrävande. Jag skulle om jag var du försöka hitta någon belysning som är begagnad här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...