Gå till innehåll

Får inte ner nitraten


Daniel82

Rekommenderade inlägg

Hej jag har försökt att få ordning på mitt akvarie med nitraten att få ner den ,men det går inte . Jag har bara levande sten i koralsand en pump i .. O har lakt i ett medel som heter cyckel .o har kollat med no 3.. Kan det va att jag bara startade akvariet för en vecka sedan o det kanske behöver stå ett tag till.Innan värdena går ner ..

Tack

Mvh Daniel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej..

har du helt ny ls så finns det en massa dött på den. det kommer att ta mellan 2-5 veckor att få ner nitrat.

hur mycket nitrat har du? har du mycket nitrit? det är nitrit du inte ska ha. lite nitrat gör inget. men man ska ju sikta på 0.

hur mycket sten har du?

hur stort kar har du?

vad har du för cirkulation?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver inte fokusera på nitratvärdet just nu eftersom ditt kar bara varit igång 1 vecka.

Kontrollera i stället nitritvärdet. Efter några veckor kommer nitritvärdet att stiga och nå en topp, för att därefter gå ner och försvinna. Denna period brukar ske mellan 3-6 veckor, men det är olika för varje kar.

Kontrollerar nitriten var 3:e till var 4:e dag, då har du koll på läget.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

stenen va inte ny.. alltså kommer du kanske inte att få nån nitrit topp...

det är bara att låta det ligga och mysa till sig. men ha inte så mycket ljus på för då får du bara en massa alger och du ska inte stoppa i nån fisk som äter alger innan du har blivigt av med din nitrit och nitrat. inte sniglar häller.. dom är känsliga mot nitrit..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min upplevelse av högt nitrat är att många mjuka koraller älskar höga nitratvärden. De hårda korallerna blir dock inte lika glada utan bleknar och i värsta fall dör de. Caulerpa ska också gilla högt nitrat enligt vad jag läst och hört folk säga.

Om man bara kör mjuka så är min gissning att lite högre nitrat bara är bra dvs +50. Dock ligger ingen vetenskap eller tester bakom, endast mitt akvariums erfarenheter.

I startfasen är det nog bara att vänta ut nitratet, så länge man inte matar eller tillsätter annat som höjer nitratet (kan va kranvatten osv).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Så! nu står nitrat filtret o tuffar på! så vi får se om ca 4 veckor om det har hänt nått! Hemma bygget blev en hitt! fungerar kanon o kosta mig med allt matrial inklusive pump 550:- att bygga!

lite skillnad mot 3000:- som dom kostar i affär! mvh Jerry

hur ser ditt hemmabygge ut? skulle vart kul att se...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett litet tipps är att byta ut dengröna slangen mot silikonslang.

Man kan få problem med att slangen torkar och börjar läcka i skarvarna, det är inte garanterat att de blir så men de kan hända trots klämmorna.

Annars ser de helt bra ut, roligt med lite hemmabyggen.

Själv håller jag på o funderar hur jag skall höjja nitraten på bästa sätt i min burk;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mintanke var nog mera att öka aminosyradosen då de verkar ge ett ordentligt nitrat tillskott samtidigt som lite annat gott.

Men förvisso så har jag kaliumnitrat hemma...

Jag har testat mina nitratvärden med Macherey-Nagel test då jag blivit mycet tveksam till saliferts test, (1-2ppm och salifet har altid visat 0).

Tror mitt låga nitratvärde beror på att jag matar mindre mängder och ofta, samt att jag har mest bara småfiskar...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sanning med modifikation. Filtret ser ut att fungera utmärkt, men är inte inkört än, så dess faktiska kapacitet, och effekt på karet är inte möjlig att kommentera.

(Tar ett par veckor till.)

B!

Helt sant men det fyller samma funktion som beskrivningen till aquacare´s nitrat filter! sååååå jag skulle bli förvånad om det inte fungerar! men men man ska ju aldrig säga aldrig! har justerat ner flödet till 1 droppe / sec som jag blev rekomenderad till nu dom första 4 -6 veckorna

och flödet fungerar finfint! Men jag håller med Mr B jag återkommer om resultatet om ca 4 veckor =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett litet tipps är att byta ut dengröna slangen mot silikonslang.

Man kan få problem med att slangen torkar och börjar läcka i skarvarna, det är inte garanterat att de blir så men de kan hända trots klämmorna.

Annars ser de helt bra ut, roligt med lite hemmabyggen.

Själv håller jag på o funderar hur jag skall höjja nitraten på bästa sätt i min burk;)

//NiXoN

ok viste jag inte men då ska jag hålla ett öga på den grönaslangen så tack för tippset! lycka till med höjning av nitraten! mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sååååå jag skulle bli förvånad om det inte fungerar!
Jag skulle bli mycket förvånad om ditt nitratfilter inte fungerar nästan precis lika bra som AquaCare's. Den enda egentliga skillnaden är den större dödzon du har överst i filterkammaren. (Som uppstår eftersom du har ditt utsug på sidan en bit ned istället för i locket.) Det torde i gengäld tillåta högre genomflöde utan att partiklar följer med ut ur filtret, vilket kan vara tacksamt om behovet uppstår, och kapaciteten hög nog. Resten är kosmetiska skillnader, deras version är kompaktare, din är billigare att konstruera.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle bli mycket förvånad om ditt nitratfilter inte fungerar nästan precis lika bra som AquaCare's. Den enda egentliga skillnaden är den större dödzon du har överst i filterkammaren. (Som uppstår eftersom du har ditt utsug på sidan en bit ned istället för i locket.) Det torde i gengäld tillåta högre genomflöde utan att partiklar följer med ut ur filtret, vilket kan vara tacksamt om behovet uppstår, och kapaciteten hög nog. Resten är kosmetiska skillnader, deras version är kompaktare, din är billigare att konstruera.

B!

Tack det var roligt o höra! mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...