Gå till innehåll

en liten fråga


bläckis

Rekommenderade inlägg

Har du kört utan osmosså du misstänker att du fått koppar från vattenledningarna eller finns de i kranvattnet där du bor?

Ja är du snål så köper du ett koppartest, vet dock inte hur mycket dom är att lita på.

Vill du vara riktigt säker så byter du både vatten och sten.

Antar att dethär hänger ihop med någon plan för att hålla bläckfisk, kan vara bra att nämna sånt så du kan få relevanta svar;)

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

japp helt riktigt nixon jag skall hålla bläckfisk nån gång i tiden, men jag har då läst att dom inte tåll koppar som jag förmodar finns i vattnet eller snarare jag har i varjefall alltid trot att det finns lite koppar i våra kran vatten men det verkar som jag har fel eller ? för om ni är 100 % säkra så litar jag på er. För det där med kopparn har jag i varjefall trot att man alltid haft lite av i karet om man nu inte använt osmos :S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror man har koppar även om man använder osmos. Kopper är väl ett av de spårämnen som finns och skall finnas i våra kar, men då i ytterst liten mängd. Om du bor inne i Uppsala bör du normalt inte vara rädd för koppar i ledningsvattnet, om det nu inte är en mycket gammal bostad med kopparrör.

Det går ju alltid att kolla med kommunen hur mycket koppar som finns i dricksvattnet. Jag tror du oroar dig i onödan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej tackar ingemar då vet jag men vad jag läst så bör kopparn ligga på 0 här är en mening som jag läst : No copper! Copper will kill cuttlefish / så åter igen om jag nu inte kan ha kopparn på 0 så betyder väl det att man helt enkelt inte kan ha en bläckfisk :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Normalt tror jag det ingår ca 0,001 koppar per liter saltvatten. Dvs detta tillför du när du fyller på nyblandat saltvatten i ditt kar. Jag tror inte vi kan mäta oss till dessa låga värden med våra hobbytester.

Bor du i Uppsala i en 'normal' fastighet så skall du inte behöva oroa dig för detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...