Gå till innehåll

Ultra Min S och Balling?


Woggy

Rekommenderade inlägg

Jag kör balling plus enligt detta recept till 2 liter:

1)

kalciumklorid 144g

10 ml strontium-bariumlösning

10 ml heavy metal komplex

2)

natriumvätekarbonat 164g

10 ml Idodo-fluoro lösning

3)

Magnesiumklorid 110g

Magnesiumsulfat 16g

Mineralsalt 48g

Jag har planer på att börja med nått av alla korallfoder och FM:s sortiment verkar bra. Frågan är dock om Ultra Min S ska doseras som vanligt även jag doserar alla Ultra Trace A B och C?

Cyklop-eeze är nog den enda jag bestämt mig för men många blandar en massa olika. Tipps på vilka som är viktigast som en "allround" blandning?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, men vad som gör mig skeptisk är just mängden Ultra Min S...

Räkna på årskostnaden!

Tja, breor ju på hur mycket du doserar av balling. Känns som att man skall dosera Ultramin S i sin ballingvätskta utgående från hur mycket man pumpar i varje dag.

Den dosering som receptet resulterar i den tidigare länken ger ju ca 0.25 -> 0.75 ml/100 liter av amino S om man utgår från 10-30 ml balling / dag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då räknar du på 10-30ml per 100L, så en burk på närmare 600L nettovolym kommer att få indroppat 1.5-4.5ml UltraMin-S per dag. (Den rekommenderade doseringen är 3-5ml/dag per 1000L)

Således styr Ballingen hur mycket UltraMin-S som tillförs och går du upp i konsumtion kommer detta ge överdosering av UltraMin-S (som ju innehåller kolkälla!) som bieffekt. Det var därför jag tyckte det kändes lite tokigt.

Men men, det är väl som mycket annat att man får ta det med en nypa (reef crystals) salt och göra en egen bedömning på hur mycket man får slänga i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...