Gå till innehåll

Skummare bara på dagen+lysrörsfråga


Jonasaik

Rekommenderade inlägg

Hej, jag har ett lågbelastat 240 kar med 30 kg LS

Tilldet har jag en 1000 Multi skummare, som jag tycker för en del oväsen (bor i en etta) så jag har börjat fundera lite på vad som händer om amn skulle köra skummaren endast dagtid? dvs mellan säg 10- 24 eller så?

Kommentarer?

Nästa fråga gäller min lysrörsramp:

Jag har en fabriksramp med 2 30W rör T8, sen har jag även 2 st 36W blå actinicrör som nu bara står. Har funderingar på att trycka i ett av dem oxo, vad jag skulel vilja ha av er lysrörsrävar är två förslag.

1. Vilka rör tycker ni jag ska välja om jag bara använder rampen omoddad, dvs endast 2 30W?

2. Vilka 2 30W rör tycker ni jag ska välja om jag även lyckas trycka i ett blå-actinic 36W under huven?

Hoppas på intressanta och många svar =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft lite olika skummare, men en gemensam faktor för dessa är att när de har varit avstängda en tid så har de ibland fått krupp och börjat skumma nåt helt otroligt, men risken för att koppen svämmar över.... Så var försiktigt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, så rekommendationerna lyder typ det går nog men man måste hålla en

väldig koll på skummaren? och ett bättre alternativ vore att tysta den

så got det går och sen vänja sig vid det? ;)

Lysrören då? Vad ska jag välja för rör? Rampen som medföljer är

formsydd efter den vävlda fronten, så de e inte så lätt att sätta dit

en ny ramp till..

Jag hade tänkt att ha mest fisk+skaldjur och nån eller några

mjukkoraleer, hoppas det ska fungera med bara två rör, eler kanske 3

då..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror väl helt på vad du ska ha och deras krav på ljus. Men om du ska bara ha fisk + skaldjur och några mjukkoraller så har jag för mig att det går utmärkt med bara ett par lysrör som du har. Vad du väljer för rör är väl upp till din smak, men det finns några här på forumet som kör med bara lysrör och verkar ju fungera utmärkt. Sök på T5 så får du många träffar kan jag lova.

Det är först med musslor och mer ljuskrävande djur som man behöver starkare ljuskällor och kanske komplettera med MH.

Hoppas det hjälpte,

/Vahagn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående lysrören:

Du kan nog glömma attbyta en 30W mot en 36W i rampen. Detta pga att de är längre plus att du måste byta donet eftersom den är gjord för 30W. Det blir nog billigare och enklare att köpa ett nytt 30W blått lysrör. Obs, du kan bara använda T8 lysrör, du kan inte sätta i T5 lysrör i din befintliga armatur. En modifiering som du relativt enkelt kan göra själv är att koppla in ytterligare en sladd till rampen så att du har två sladdar som går till vars ett lysrör. På det sättet så kan du först tända det blåa lysröret och en halvtimme eller en timme senare kan du tända det vita. Och så gör du tvärt om vid släckning så att du avslutar med det blåa.

Om du skulle försöka bygga in ett 36W lysrör till i din ramp under förutsättnig att det får plats så måste du köpa vattentäta lysrörshållare och ett 36W don som placeras vattenskyddad samt hållare för tändaren. Men detta kan vara en svår operation i denna typen av lysrörs ramp, men lyckas du är det kanon.

Det går bra att bara köra T8 lysrör om man tänker på det när man köper lägre djur. Fiskarna verkar inte bry sig. Men koraller är känsligare och kräver mer ljus. Men det finns koraller som trivs i lägre ljus. Tänk på att alltid berätta vad du har för lysrör när du skall köpa koraller så kan affären tipsa dig om vilka koraller du kan ha.

// Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådärja, tack grabbar, nu börjar det likna vad jag var ute efter, en sista sak bara:

Vore suverärnt om någr av er ville ge rekommendationer på exakt vilka

rör ni skulle välja om ni hade 2 alternativt 3, 30W rör i en ljusramp

över 240 liter salt med mest fiskar o skaldjur!

TACKAR smiley17.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...