Gå till innehåll

Förlänga sladden till lysrörshållarna. OK?


daniel_i_malmö

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag har planer på att förlänga sladdarna mellan dosan (HF-don?) och lysrörshållarna på mina Hagen Glo 39W T5-armaturer.

Finns det något skäl till att jag inte ska göra det? Någon el-kunnig som kan svara på om det är OK eller inte?

Jag har för mig att jag för mycket länge sedan läst att det inte är rekommendabelt att förlänga sladden mellan drossel och hållare på T8 rör, men vet inte om det stämmer eller i så fall varför.

Jag har hört mig för i detta ämne men fått mycket skiftande svar, och utan att någon kunnat ge en förklaring eller källa till varför det skulle vara OK eller inte.

Sladden skulle bli ca 4 meter. I original är den ca 1,5 meter.

Vad säger ni? Tacksam för all input!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det finns en maxängd på kablarna angiven på drosslarna -så förutom elsäkerhetsaspekten spricker det nog i vilket fall

Tack för snabbt svar!

Gäller detta även HF-don för T5?

Det finns ingen maxlängd angiven på min Hagen T5 HF-don, men de är inte heller avsedda att modifieras.

Elsäkerhetsaspekten i själva skarvningen av sladden oroar jag mig inte för.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest saltishenke

Ja drosseln har en angiven Max längd men jag har modat en t8 ramp med 3 meter kablar till ett växt kar jag hade och det funkade dom åren jag hade det !!

Använde krympslang och silicone för tätning av allt .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...