daniel_i_malmö Postat 26 december 2008 Dela Postat 26 december 2008 HejJag har planer på att förlänga sladdarna mellan dosan (HF-don?) och lysrörshållarna på mina Hagen Glo 39W T5-armaturer.Finns det något skäl till att jag inte ska göra det? Någon el-kunnig som kan svara på om det är OK eller inte?Jag har för mig att jag för mycket länge sedan läst att det inte är rekommendabelt att förlänga sladden mellan drossel och hållare på T8 rör, men vet inte om det stämmer eller i så fall varför. Jag har hört mig för i detta ämne men fått mycket skiftande svar, och utan att någon kunnat ge en förklaring eller källa till varför det skulle vara OK eller inte.Sladden skulle bli ca 4 meter. I original är den ca 1,5 meter.Vad säger ni? Tacksam för all input! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 26 december 2008 Dela Postat 26 december 2008 Nej, det finns en maxängd på kablarna angiven på drosslarna -så förutom elsäkerhetsaspekten spricker det nog i vilket fall Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
daniel_i_malmö Postat 26 december 2008 Författare Dela Postat 26 december 2008 Nej, det finns en maxängd på kablarna angiven på drosslarna -så förutom elsäkerhetsaspekten spricker det nog i vilket fallTack för snabbt svar!Gäller detta även HF-don för T5? Det finns ingen maxlängd angiven på min Hagen T5 HF-don, men de är inte heller avsedda att modifieras.Elsäkerhetsaspekten i själva skarvningen av sladden oroar jag mig inte för. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 26 december 2008 Dela Postat 26 december 2008 Det gäller T5Den märkningen finns nog på ballasten inuti din låda Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
daniel_i_malmö Postat 26 december 2008 Författare Dela Postat 26 december 2008 Det gäller T5Den märkningen finns nog på ballasten inuti din lådaOK. Det låter inte så uppmuntrande. Jag får tänka om designen på min ramp till 960-liters karet helt och hållet. Tack för svaren! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest saltishenke Postat 26 december 2008 Dela Postat 26 december 2008 Ja drosseln har en angiven Max längd men jag har modat en t8 ramp med 3 meter kablar till ett växt kar jag hade och det funkade dom åren jag hade det !!Använde krympslang och silicone för tätning av allt . Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 26 december 2008 Dela Postat 26 december 2008 Det gäller T5 som Greger skrivet. T8 ledningarna går att förlänga. Man får bara olagligt mycket radiostörningar. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Guest saltishenke Postat 26 december 2008 Dela Postat 26 december 2008 Jag har bara radio i bilen stig *L* hehehehehe........ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.