Gå till innehåll

Uppstart av 150L, vad behövs?


foxxer

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag sitter och funderar på att starta upp mitt vanliga akvarium som i daxläget är ett sötvattens akvarium.

Tänkte redan nu börja sammla på mig lite teknik men undrar vad som behövs för ett 150L kar?

1 Vilken/vilka pumpar?

2 Skummare

3 Måste jag ha sump?

4 Belysning

Vad mer behövs?

Kom gärna med lite förslag och gärna även lite länkar vart jag kan betälla grejorna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag sitter och funderar på att starta upp mitt vanliga akvarium som i daxläget är ett sötvattens akvarium.

Tänkte redan nu börja sammla på mig lite teknik men undrar vad som behövs för ett 150L kar?

1 Vilken/vilka pumpar?

2 Skummare

3 Måste jag ha sump?

4 Belysning

Vad mer behövs?

Kom gärna med lite förslag och gärna även lite länkar vart jag kan betälla grejorna!

Välkommen till SG

Korelia eller annan streamerpump. 2st på 1500l/h kanske, en i varje ända

Deltec MC500 påhängsskummare kanske (tror den heter det)

Sump är bra för ökad volym samt att dölja teknik i men inget måste

T5, totalt 100-150W

15-20kg levande sten

Tester

Salt

Tålamod

Läsa massa här på guiden innan du startar, det tj'nar du pengar på

Lycka till

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag sitter och funderar på att starta upp mitt vanliga akvarium som i daxläget är ett sötvattens akvarium.

Tänkte redan nu börja sammla på mig lite teknik men undrar vad som behövs för ett 150L kar?

1 Vilken/vilka pumpar?

2 Skummare

3 Måste jag ha sump?

4 Belysning

Vad mer behövs?

Kom gärna med lite förslag och gärna även lite länkar vart jag kan betälla grejorna![/q

sump är givetvis inget måste, men kan vara rätt skönt att ha den då du slipper en massa ful teknik uppe i karet, sen blir det väl lite tystare också. Skummare skulle jag nog satsa på en Mc500 eller kanske ännu hellre en Mce600 med lite mera effekt i. Belysning Kanske T5 eller Mh? beror på hur du vill ha det? Vad är det för längd och bredd på karet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag sitter och funderar på att starta upp mitt vanliga akvarium som i daxläget är ett sötvattens akvarium.

Tänkte redan nu börja sammla på mig lite teknik men undrar vad som behövs för ett 150L kar?

1 Vilken/vilka pumpar?

2 Skummare

3 Måste jag ha sump?

4 Belysning

Vad mer behövs?

Kom gärna med lite förslag och gärna även lite länkar vart jag kan betälla grejorna![/q

sump är givetvis inget måste, men kan vara rätt skönt att ha den då du slipper en massa ful teknik uppe i karet, sen blir det väl lite tystare också. Skummare skulle jag nog satsa på en Mc500 eller kanske ännu hellre en Mce600 med lite mera effekt i. Belysning Kanske T5 eller Mh? beror på hur du vill ha det? Vad är det för längd och bredd på karet?

Ok.

Vad e skillnaden mellan T5 och mh?

Mitt kar står i källaren så jag har inte måtten just nu men det är ett vanligt alu kar som är ca 100*40*40 tror jag det var. Så det e väl lite mindre än 150L tror jag!

Så sumpen e inget måste då så jag kan ha allt i karet och ändå funkar det som det ska som om jag hade kört med sump?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

T5 är den mindre varianten av lysrör, effektivare och smidigare än föregångaren T8. MH är metallhalogen lampor. Finns nog inget som säger ett det ena är bättre än det andra, kanske mest en smaksak. En nackdel med MH är att de avger mycket värme vilket gör att man kan få värmeproblem i karet under sommaren.

Det behövs ingen sump. Om du har de måtten på karet så är det 160 liter.

Det kan vara bra och försöka bestämma sig för vad man skall ha för djur i karet innan man startar upp, valet av teknik kan ha en viss betydelse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul med en till som precis ska börja.

Jag har haft saltvatten förr och nu kom återfallet...

I mitt fall blir det ett 180L kar. Och jag börjar med T8 belysning så får vi se om det räcker. PLanen är ett fish only kar.

Jag har beställt sten som ska anlända idag så det är verkligen spännande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle säga, då jag är "semi gammal" på forum och inom hobbyn att göra följande:

Läsa massa här på guiden innan du startar: Sparar på de liv du tänker köpa och ansvara för.

Lär dig Tålamod om du inte reda har det.

Bestäm dig för vad du vill ha i karet: Enbart fisk? lite koraller, mjukisar och läderkoraller? Stenkoraller? sps, lps?. Skillnaden här är att enbart fisk kan bli "lite tråkigt" och man vill gärna ha någn sten i och sen vill man ha lite koraller etc och sen är bollen i rullning. SPS och LPS koraller kräver mer, de behöver renare vatten och fina vattenvärden för att ha fin färg och växa. De växer bäst under MH lampa men växer även under T5.

Om jag får råda: Läs en massa om hur du håller vattnet i bra form, lär dig förkortningar som Ca, Mg, PH och KH: dess betydelse och främst hur de påverkar varandra, speciellt då du ska höja dess värde då de förbrukas/ändras.

Sen leta efter ett begagnat kar här på guiden. Det tjänar ett antal syften: du får grejor som är inkörda och du får kontakt med en person som tidigare har eller haft saltvatten, enklare att få lite starthjälp. Sen är det lite billigare med förstås.

Börja med att läsa https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=14990&d=1181754240

Där har du bra inläringmaterial för att lära dig hur vattnet är sammansatt och hur man kan påverka. Detta MÅSTE man ha koll på då du ska stoppa levande organismer i. Dock ta det lugnt, det känns säkerligen mycket men det kommer gå fort o förstå.

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan rekomendera att köpa begagnade produkter o bygga egna grejjer om du vill komma undan med lite pengar till att köpa lite skojj sen! tex bygg om rampen till t5 rör, kopplingsschemat sitter på donest till rören,

hade jag varit i dina skor skulle jag nog sattsa på att antingen bygga en lysramp med både mh o t5 eller köpa en färdig ! jag trodde jag skulle nöja mig med vanliga t8 rör ... så blev det inte när jag såg att kopisen fick fram mer färger på sina koraller o fiskar än vad jag fick så första byttet blev det t5 rör istället för t8 sen efter ca 2 månader insåg jag att han hadde mycket klarare ljus ändå och glittret var riktigt snygg effekt som får allt att se mer levnade ut jag då blev det ombyggnad igen till 1st 150w 16000k och 6st t5 bara blå rör. nu är jag helnöjd med belysningen och kan även ha ljuskrävande koraller. lycka till .mvh Jerry

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...