Gå till innehåll

Värmeproblem Juwel Trigon


wooxer

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har ett ganska nystartat 190L Trigon som jag fått lite problem med.

Det är som så att tempen i karet skenar upp till 27 gradet trots att jag inte har någon doppvärmare.

Enda anledningen till värmen jag kan hitta är belysningen då vi inte har mer än ca 22 grader varmt i rummet där karet står.

Har belysningen tänd ca 12 timmar per dygn då jag har lite mjukkoraller i karet så vill jag inte korta ner tiden eller vad tycker ni?

Det är dubbla 28w T5 rör i rampen och sedan är det ju helt täckt topp på karet med Juwel´s egna täcklock.

Har testat att göra ventilationshål i täcklocken men värmen går inte under 26 gradet ändå.

Är jättetacksam för tips på hur jag ska kunna dra ut värmen.

Vill helst slippa köpa en dyr kylare till karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok så det är datafläktar som gäller om man ska evakuera ut värmen på ett vettigt sätt alltså.

Men vad är egentligen den övre gränsen vad gäller tempen i ett revkar?

har kollat runt en del här på forumet och sett många som har upp mot 27 grader i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt förra kar stack tempen iväg upp kring 30 på sommaren, vi hade grymt varmt i den lägneheten, karet var ett Juwel Rio på 400L och 4 st lysrör. Jag hade gjort vad jag kunde för att minska ner spillvärme genom att använda strömsnåla streampumpar.

Fick lyfta av täckluckorna en del dagar så avdunstningen ökade, sen la jag i frysta 1,5L petflaskor när det var som varmast. Såg inte direkt nån skillnad på tempen men psykologiskt kändes det bra.

Mitt helt nystartade kar, ett Juwel Rio 180 med 2 t8 rör kommer upp i ganska exakt 25 grader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skulle nog råda dig att prova med ett par datorfläktar innan du överger t5:orna. Jag kommer att gå över till t5 när pengarna finns över.

Jo steg ett nu är att prova och se vad som händer med mina ventilationshål, funkar inte det blir det datorfläktar.

Skulle inte det funkar heller får jag kombinera T5 och fläktar för att få bort värmen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...