Gå till innehåll

Xenia


Nicke_W

Rekommenderade inlägg

Vart en liten tripp till akvarielagret idag skulle igentligen ha något annat men det va slut, hur som helst så földe en xenia med hem.

Nu det lilla problemt säkert en dum fråga.. xenian sitter på en liten sten ca 5 st "stammar" kan man ta bort xenia från sten och fästa stammarna på någon lämplig LS istället ??

Blir klurigt att kila fast sten någon stan vill helst inte riva runt för mycket och speciellt inte då min pistolräka har sin bo håla under allt ihopa.

/Nicke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Xenia har tendens att sprida sig som kodynga på en äng, om du inte vill hålla på att ansa i hela revet i tid och otid så ska du ha den på en sten som står isolerad från andra stenar.

Annars går det utmärkt att ta loss den, det bästa är väl att pilla lös stammen från stenen med en kniv eller liknande. Den nya fraggen kan man med fördel sätta fast på en ny sten med gummiband, den brukar växa fast på någon vecka.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vart en liten tripp till akvarielagret idag skulle igentligen ha något annat men det va slut, hur som helst så földe en xenia med hem.

Nu det lilla problemt säkert en dum fråga.. xenian sitter på en liten sten ca 5 st "stammar" kan man ta bort xenia från sten och fästa stammarna på någon lämplig LS istället ??

Blir klurigt att kila fast sten någon stan vill helst inte riva runt för mycket och speciellt inte då min pistolräka har sin bo håla under allt ihopa.

/Nicke

Håller med de andra att problemet är inte att få den att sprida sig utan att få den att inte sprida sig. Om du vill ha den på någon annan LS än den den kom på så lägg helt enkelt stenen med xenian på eller emot eller tom nära den sten du vill att den ska sprida sig till så kommer den att sprida sig dit, förutsatt att strömmarna i karet tillåter det.

Om du väljer att skära bort grenar för att fästa någon annanstans så kan du kila fast den mellan två stenar eller använda gummiband, tänk bara på att ta ett så brett gummiband som möjligt och inte sätta fast den för hårt för då kan grenen dela på sig på var sida om bandet och sedan flyta runt och hamna lite var stans i karet.

Jag har xenia uppe i revet och det är något som jag ångrar och inte rekommenderar, försök att hålla den på en sten som ligger ensam på botten annars kan du som DaTrucka sa få ansa i tid och otid som jag får göra (börjar nästan hoppas på att xenian ska krascha och dö).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest saltishenke

Hehe ja Xenia är som dom andra säger inte svår att få till att växa vart du vill och inte vill !

Jag lutade en sten mot min bakruta i en 4 dagar skulle ändra lite i karet tog tag i stenen då satt den fast och sen hade 7-10 skott vandrat upp på rutan så snabbt går det !

Har även en Xenia umbellata den är det varning på den släpper fraggar som fastnar överallt i karet jag har en 4 kilos ls som är helt täckt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...