Borg Postat 31 december 2008 Postat 31 december 2008 Har inköpt en burk Salifert magnesium powder och blir inte riktigt klok på doseringen, någon snäll som använder detta och kan tala om typ dosering per 100l Citera
stigigemla Postat 31 december 2008 Postat 31 december 2008 Det beror på hur mycket du vill höja magnesiumhalten i vattnet. Räkna med att 75 gram (halv kaffekopp) höjer värdet med ungefär 30 mg/l. (24 gram ger 30 mg/l i 100l vatten). Citera
oveb Postat 31 december 2008 Postat 31 december 2008 Den HÄR kalkylatorn klarar Saliferts Mg powder.. Citera
petnym Postat 31 december 2008 Postat 31 december 2008 På burken står det att en plastkopp (den medföljande) höjer magnesiumhalten med ca 300 ppm om man blandar det med 10 liter vatten... Motsvarande höjs ju magnesiumhalten med ca 30 ppm per plastkopp om du har 100 liter vatten... EDIT: Om du har 300 liter vatten i ditt akvarium så skall varje plastkopp höja magnesiumhalten med motsvarande 10 ppm. Citera
Borg Postat 31 december 2008 Författare Postat 31 december 2008 På burken står det att en plastkopp (den medföljande) höjer magnesiumhalten med ca 300 ppm om man blandar det med 10 liter vatten... Motsvarande höjs ju magnesiumhalten med ca 30 ppm per plastkopp om du har 100 liter vatten... EDIT: Om du har 300 liter vatten i ditt akvarium så skall varje plastkopp höja magnesiumhalten med motsvarande 10 ppm.Tackar för alla svar, nu var det ett av problemen det finns ingen plastkopp med till burken, så hur mycket är en plastkopp ? Citera
petnym Postat 31 december 2008 Postat 31 december 2008 Tackar för alla svar, nu var det ett av problemen det finns ingen plastkopp med till burken, så hur mycket är en plastkopp ?Ajdå... Jag mätte upp en av mina och den är ca 33 ml, dvs det går åt tre för att fylla ett decilitermått. Citera
Borg Postat 31 december 2008 Författare Postat 31 december 2008 Ajdå... Jag mätte upp en av mina och den är ca 33 ml, dvs det går åt tre för att fylla ett decilitermått.Tackar Peter har lite taskigt värde på magnesiumet och tänkte trycka upp det. Citera
Borg Postat 2 januari 2009 Författare Postat 2 januari 2009 Den HÄR kalkylatorn klarar Saliferts Mg powder..En liten undran till ang höja magnesiumet, på burken rekomderas max 200 ppm per dag, och i kalkylatorn max 100 ppm, hur mycket vågar man putsa i per dag tex i mitt 400 kar, då mitt magnesium ligger lågt på 1200 och jag vill stablisera det på 1300. Citera
stigigemla Postat 2 januari 2009 Postat 2 januari 2009 Jag skulle nöja mig med en kopp åt gången. Men jag brukar lägga i flera gånger per dag om jag slarvat med värdena. Citera
Wiking Postat 2 januari 2009 Postat 2 januari 2009 Eftersom ditt värde på 1200 inte är någon katastrof så följ Stig's råd att ta det lugnt, det är ju ingen panik alls. Citera
Borg Postat 2 januari 2009 Författare Postat 2 januari 2009 Jag skulle nöja mig med en kopp åt gången. Men jag brukar lägga i flera gånger per dag om jag slarvat med värdena.Eftersom ditt värde på 1200 inte är någon katastrof så följ Stig's råd att ta det lugnt, det är ju ingen panik alls.Okej tackar för alla svar smyger upp värdet långsamt, ha nu en forsatt goo ledighet. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.