GÄ till innehÄll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋼) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Magnesium Powder

Featured Replies

Postat

Har inköpt en burk Salifert magnesium powder och blir inte riktigt klok

pÄ doseringen, nÄgon snÀll som anvÀnder detta och kan tala om typ

dosering per 100l

Postat

Det beror pÄ hur mycket du vill höja magnesiumhalten i vattnet. RÀkna med att 75 gram (halv kaffekopp) höjer vÀrdet med ungefÀr 30 mg/l. (24 gram ger 30 mg/l i 100l vatten).

Postat

PÄ burken stÄr det att en plastkopp (den medföljande) höjer magnesiumhalten med ca 300 ppm om man blandar det med 10 liter vatten... Motsvarande höjs ju magnesiumhalten med ca 30 ppm per plastkopp om du har 100 liter vatten...

EDIT: Om du har 300 liter vatten i ditt akvarium sÄ skall varje plastkopp höja magnesiumhalten med motsvarande 10 ppm.

Postat
  • Författare
PÄ burken stÄr det att en plastkopp (den medföljande) höjer magnesiumhalten med ca 300 ppm om man blandar det med 10 liter vatten... Motsvarande höjs ju magnesiumhalten med ca 30 ppm per plastkopp om du har 100 liter vatten...

EDIT: Om du har 300 liter vatten i ditt akvarium sÄ skall varje plastkopp höja magnesiumhalten med motsvarande 10 ppm.

Tackar för alla svar, nu var det ett av problemen det finns ingen plastkopp med till burken,

sÄ hur mycket Àr en plastkopp ?

Postat
Tackar för alla svar, nu var det ett av problemen det finns ingen plastkopp med till burken, sÄ hur mycket Àr en plastkopp ?

AjdÄ... Jag mÀtte upp en av mina och den Àr ca 33 ml, dvs det gÄr Ät tre för att fylla ett decilitermÄtt.

Postat
  • Författare
AjdÄ... Jag mÀtte upp en av mina och den Àr ca 33 ml, dvs det gÄr Ät tre för att fylla ett decilitermÄtt.

Tackar Peter har lite taskigt vÀrde pÄ magnesiumet och tÀnkte trycka upp det.

Postat
  • Författare
Den HÄR kalkylatorn klarar Saliferts Mg powder.

.

En liten undran till ang höja magnesiumet, pÄ burken rekomderas max 200 ppm per dag, och i kalkylatorn max 100 ppm, hur mycket vÄgar man putsa i per dag tex i mitt 400 kar, dÄ mitt magnesium ligger lÄgt pÄ 1200 och jag vill stablisera det pÄ 1300.

Postat

Jag skulle nöja mig med en kopp Ät gÄngen. Men jag brukar lÀgga i flera gÄnger per dag om jag slarvat med vÀrdena.

Postat

Eftersom ditt vÀrde pÄ 1200 inte Àr nÄgon katastrof sÄ följ Stig's rÄd att ta det lugnt, det Àr ju ingen panik alls.

Postat
  • Författare
Jag skulle nöja mig med en kopp Ät gÄngen. Men jag brukar lÀgga i flera gÄnger per dag om jag slarvat med vÀrdena.
Eftersom ditt vÀrde pÄ 1200 inte Àr nÄgon katastrof sÄ följ Stig's rÄd att ta det lugnt, det Àr ju ingen panik alls.

Okej tackar för alla svar smyger upp vÀrdet lÄngsamt, ha nu en forsatt goo ledighet.

GĂ„ med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara pÄ detta Àmne...

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.