Gå till innehåll

Putsarräkor försvinner helt plötsligt


Trilobite

Rekommenderade inlägg

Under julveckan har två putsarräkor och en eldräka försvunnit en efter en. Jag misstänker att något tar dem, men de har ju gått i karet i ett år utan att jag tillsatt någon ny sten eller nya djur. Känns lite trist och obehagligt.

Det enda jag kan tänka mig är att jag släppte i två pistolräkor av okänd art i somras - jag hoppades att de skulle para ihop sig med mina smörbultar. Det gjorde de inte, nu är jag nojig att jag fått räkjägare som till slut vuxit upp till farlig storlek. De har alltid skjutit lite då och då - riktigt starka knallar, mycket värre än min Alpheus bellulus, som ändå är 6-7 cm.

Någon i Uppsala som har en fälla att låna ut?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Under julveckan har två putsarräkor och en eldräka försvunnit en efter en. Jag misstänker att något tar dem, men de har ju gått i karet i ett år utan att jag tillsatt någon ny sten eller nya djur. Känns lite trist och obehagligt.

Det enda jag kan tänka mig är att jag släppte i två pistolräkor av okänd art i somras - jag hoppades att de skulle para ihop sig med mina smörbultar. Det gjorde de inte, nu är jag nojig att jag fått räkjägare som till slut vuxit upp till farlig storlek. De har alltid skjutit lite då och då - riktigt starka knallar, mycket värre än min Alpheus bellulus, som ändå är 6-7 cm.

Någon i Uppsala som har en fälla att låna ut?

okey, du antar att dina pistoler käkar dina putsisar?

jag byggde en av en ½ l petflaska! skär av den koniska delen av flaskan och vänd den inåt och ta bort korken... därefter kan du borra hål i flaskan för att få lite cirkulation i den om du får något djur i... de kan dö annars! sen lägger du en räkbit och väntar....

jag fick i allt utom min mantis (som jag trodde/tror jag hade i mitt kar)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...