Gå till innehåll

UV till påfyllningsvatten?


Halogen

Rekommenderade inlägg

Hej,

Jag upptäckte igår att slangar och insidan på min påfyllningstunna med osmosvatten var lite hala/slemmiga. Funderar på om det är bakterietillväxt i tunnan och om det är idé att koppla ett UV till tunnan? Jag ska tillägga att jag inte har lock på. Tunnan står under en bänk så det blir ca 20 cm skarv upp till bänkskivan. Hjälper det med lock? Finns det andra alternativ en UV?

/Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är rent vatten? Det finns fortfarande mikroskopiska mängder näringsämnen kvar i RO -vattnet och faktumet att tunnan är öppen gör inte saken bättre. Det transporteras mycket med luften som bakterier kan växa på. På den tiden när man destillerade allt lab-vatten var jag med om att en sluten plastflaska med dest vatten som stod i ett fönster efter tre månader visade en klar grön hinna av alger på insidan. Ett UV gör inte mycket nytta här eftersom det verkar vara fastsittande bakterier (och det är det nog alltid i ett RO-vatten). Kör rent allting med en väteperoxidlösning (3-5 % borde räcka) och slangborstar och skaffa ett lock (tänk bara på att du ändå behöver en lufttillförsel för att kompensera utpumpat vatten).

För övrigt är det ingen fara med kvalitén av ditt RO vatten även om du har bakterietillväxt

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mao ingen effekt med ett UV, vilket jag ville ha svar på. Samtidigt bli det svårt att få tunnan helt tät plus att det är lite bökigt när man ska fylla på eller det blir problem med pumpen. Jag tror jag fortsätteratt köra utan lock men att jag tömmer typ 1g/månaden och rengör istället. Tunnan är ett avsågat 200 liters plastfat, vilket gör det lite svårt att få till locket bra.

Kan man inte göra rent med en klorlösning som alternativ. Jag tänkte att ev. klorrester ventileras ur relativt snabbt?

Tack för svaren.

/ Hälsningar Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...