Gå till innehåll

hm lite funderingar, allmänt


starmaker

Rekommenderade inlägg

hej tänkte starta ett saltvatten 130 liters red sea max, har läst en massa men lite funderingar återstår innan inhandlingen:

-vad ska man använda för vatten? funkar vanligt kranvatten eller ska man ha dest. eller osmos vatten? vart finner man osmos vatten?

om man kan ha vanligt kranvatten hur gör man med det innan? något vattenberedningsmedel?

- hur gör man vattenbytten? med salthalten och temp etc?

- levande sten? kan man "limma" ihop dessa för att bygga eller?

- tvättar man levande sten i saltvatten innan? hur mkt saltblandning?

har läst lite i forumet med ,men inte allt,

lite hjälp.....redface.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Osmos eller inte kommer du inte få något vettigt svar på av någon - jag har själv frågat det.

Alla har sin åsikt/religion i osmosens vara eller icke vara.

Dock så är det ju klart att en osmos med silikatfilter inte försämrar dina förutsättningar, och om du skulle få problem senare med alger så kommer det att tillskrivas ditt kranvatten.

Det är min summering av hur det verkar ligga till, och med den slutsatsen köpte jag en osmos burk när jag startade mitt RSM strax innan jul.

Jag tvättade inte min LS - rätt eller fel får väl tiden avgöra - jag preppade akvariet med saltvatten och rätt temperatur så att det var klart, och sen fick Skodan visa vad den gick för mellan Täby och Solna :-)

Jag har bara staplat stenen i mitt RSM, fick hjälp av killarna på Triton att välja fina stenar som skulle gå att stapla på ett någorlunda vettigt sätt. Köpte först en "grund hög" på ca 10kg, och när jag fått till en bra shape så såg jag ungefär vilka former och storlekar på sten jag behövde komplettera med - det blev ytterligare 5 kg ett par dagar senare.

Du kan se hur det ser ut hos mig, har några bilder i min tråd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

-vad ska man använda för vatten? funkar vanligt kranvatten eller ska man ha dest. eller osmos vatten?

Att använda osmosvatten tycker jag är en bra försäkring mot att få in oönskade ämnen i akvariet. Kommunen har ingen skyldighet att meddela om och när de tillsätter ämnen i vattnet och vilka halter så länge det inte påverkar oss människor negativt - problemet är att många koralldhur är mer känsliga för helt andra ämnen än vad vi är. Jag skulle bli nervös utan - man vill ju inte sricka vattnet själv när det kommer brunt ur kranen och det gör det ju nån gång ibland nästan var man är bor - så hur ofta finns det annan skit i vattnet som inte är i tillräcklig mängd för att synas?

vart finner man osmos vatten?

Köper en apparat som renar kranvattnet är det smidigaste. Vissa butiker verkar sälja.

om man kan ha vanligt kranvatten hur gör man med det innan? något vattenberedningsmedel?

Det bör man nog på liknande sätt som med sötvatten för att få bort klor och annat. Har ingen erfarenhet av skillnader mot salt dock.

- hur gör man vattenbytten? med salthalten och temp etc?

Man mäter noga innan man byter, ser till att temp och salthalt är likvärdiga. Eller salt något över/under om man behöver justera salthalten i sitt kar.

- levande sten? kan man "limma" ihop dessa för att bygga eller?

Ja. Undervattensepoxy från saltvattenbutiker. Eller använda buntband/fiskelina för att binda ihop stenarna. Det fula täcks av kalkalger så småniongom och märks då inte längre.

- tvättar man levande sten i saltvatten innan? hur mkt saltblandning?

Det skulle inte jag göra. Om den inte är jätteskitig förstås. Uppenbart döda och ruttnande saker kan dras bort men desto mer man skrubbar desto större risk att man skrubbar bort roliga och/eller nyttodjur. Jag har haft stenar med ytor där intet liv synts till över huvudtaget - efter några dagar har där växt ut en skojig korall, svamp, makroalg eller nåt. Synd att skrubba bort såna "embryon" för att man inte la märke till det eller bara trodde det var smuts.

Ja detta var la lite helt personliga synpunkter. Om alla här skulle svarat så skulle du säkert få lika många olika råd. Det bästa som nybörjare tycker jag är att suga i sig så mycket info som möjligt och sen fatta sina egna beslut. Vissa säger att man absolut inte kan göra si men en annan säger att det är just så man ska göra - båda kanske lyckas på sitt sätt. Eller ingen. Desto fler som säger en sak (i böcker, internet, butiker, salt-träffar) och verkar ha nått framgång med det receptet - desto större sannolikhet att det är en riktig metod.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket bra svar ovan, som jag är enig i.

Jag vill passa på att understryka att många affärer faktiskt säljer osmosvatten på dunk, fastän de inte marknadsför detta. Man måste alltså inte köpa ett osmosfilter från start bara för att få osmosvatten. Om man bara orkar kånka en dunk från affären så rekommenderar jag osmosvatten, så har man i varje fall reducerat en källa till framtida problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bor i Södertälje och där renar vi vårt dricksvatten genom en 10 km lång sandås. Vilket ger en himla massa kisel i vattnet (speciellt under våren) Jag startade mitt kan med rent kranvatten, men har gått över till att använda OSMOS filter + Silicat filter. Det blev så fult med allt brunt efter varje vattenbyte ;o)

Om du letar efter justa prylar kan jag tipsa om att Akvarieleasing just nu har en drive på både OSMOS och silicat filter (ligger i Sumpan)

Kör hårt!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aha ja tack för alla svar, men nu kommer detl ite flera ?? en OSMOS anläggning, är det svårt att koppla en sådan? vet knappt vad det är, har sett på bild.:O/.....fattar liksom inte riktigt hur det ska gå till, eftersom jag har tummen mitt i handen när det gäller sådant.....

tittade på akvarieleasings hemsida, fanns en där för ca 800 ex filter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aha ja tack för alla svar, men nu kommer detl ite flera ?? en OSMOS anläggning, är det svårt att koppla en sådan? vet knappt vad det är, har sett på bild.:O/.....fattar liksom inte riktigt hur det ska gå till, eftersom jag har tummen mitt i handen när det gäller sådant.....

tittade på akvarieleasings hemsida, fanns en där för ca 800 ex filter

Jag kopplade in min på samma rör som tvättmaskinen går på. Tydligen är det inte helt bra att koppla osmosen efter en blandare eftersom osmosen arbetar med tryck och kan i värsta fall trycka tillbaka vatten i systemet. Hur det nu skulle gå till vet jag inte, men så sägs det iaf. Det blir också en clean installation om du hakar på den på ett fördraget rör.

Jag tog med min osmos maskin till K-Rauta i Häggvik och bad dom ge mig dom delar man behöver. Blev en bussning, en t-koppling, en ballofix, och en förminskare.

Här finns en bild på hur jag har gjort: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=26081

Har du ett fördraget rör som jag hade och har två poligriper / skiftnycklar och vet hur man drar en mutter så fixar du det. Måste du in o kapa ett rör o trixa s kan det vara värt att bjuda hem en röris på middag..

Glöm inte lin och gängpasta, teflon tejp funkar inte bra metall mot metall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kopplade in min på samma rör som tvättmaskinen går på. Tydligen är det inte helt bra att koppla osmosen efter en blandare eftersom osmosen arbetar med tryck och kan i värsta fall trycka tillbaka vatten i systemet. Hur det nu skulle gå till vet jag inte, men så sägs det iaf. Det blir också en clean installation om du hakar på den på ett fördraget rör.

Jag tog med min osmos maskin till K-Rauta i Häggvik och bad dom ge mig dom delar man behöver. Blev en bussning, en t-koppling, en ballofix, och en förminskare.

Här finns en bild på hur jag har gjort: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=26081

Har du ett fördraget rör som jag hade och har två poligriper / skiftnycklar och vet hur man drar en mutter så fixar du det. Måste du in o kapa ett rör o trixa s kan det vara värt att bjuda hem en röris på middag..

Glöm inte lin och gängpasta, teflon tejp funkar inte bra metall mot metall.

oki får väl raggla iväg till akvarieleasing i morrn e.m då så får man se vad de säger..... men men det skall nog bli bra till slut, skam den som ger sig :o))

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

oki får väl raggla iväg till akvarieleasing i morrn e.m då så får man se vad de säger..... men men det skall nog bli bra till slut, skam den som ger sig :o))

Går du till akvarieleasing så lär du ju inte komma därifrån utan en osmos maskin.. Pratade med dom över telefon och han var en mycket troende man :-).

Jag tänkte handla där också, men dom hade slut på sina osmos maskiner just när jag hade ett extremt ha-begär.

Men kör på du, och se till att du tar ett silikat filter också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...