Gå till innehåll

100l med inbyggd sump


chaboo

Rekommenderade inlägg

Hej!

Nu ska jag dra igång mitt projekt med ett 100l akvarium med inbuggd sump.

Måtten på akvariet är 75*38*36, har inte bestämt vilket avstånd jag ska limma plexiglaset på men det ligger på 10-15cm från ena kortsidan.

2st maxijet pumpar på 1000/l h som retur från sumpen, tror det ska räcka

1st Aqua medic miniflotor skummare, har haft den förr och var då nöjd

Börjar med vanlig lysrörs armatur då man har begränsat med pengar, blir en dubbel ramp men är dålig på detta med belysning så hjälp här är önskvärt :)

Kommer lägga upp lite bilder på bygget under tiden för båda er och för mig. Vet inte om jag glömt något men då kommer jag väl på det senare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

glöm inte att sillikona aluramen upptill så blire nog bra :)

ska du såga ut så över hela plexit? de skulle nog ja ha gjort.

Tror du det blir bättre om man sågar hela skivan istället? Det var inte min tanke från början men har du en bra tanke bakom så är jag beredd att tänka om ;)

Hur menar du med att silikona alurampen upptill?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har idag sågat upp tänder i plexiglaset, tyvärr sprack det i ena och sista hörnet men jag tror inte det ska på verka resultatet i sig så speciellt mycket då det rör sig om cirka 1CM.

Ska få tag i borrar i 2olika storlekar en på 18 och en på 23cm vilket leder mig till en fråga. Fungerar det att ha en svart slang typ som finns i bilmotorer och liknande eller innehåller de något dumt som släpps ut i karet? måste isåfall ut och jaga rätt på ny slang.

Sedan så har jag spanat runt lite på ljus under dagen och undrar på hur mycket W man ska ha per lysrör och om jag istället köper T5 armatur gäller samma W antal för dem? Sedan såg jag det här med ledbelysning och börjar se gråa hårstrån växa fram från tinningarna nu ;) Frågan där är vad är deep blue light för ljus sken?

Kanske ska byta hobby till nåt enklare??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har idag sågat upp tänder i plexiglaset, tyvärr sprack det i ena och sista hörnet men jag tror inte det ska på verka resultatet i sig så speciellt mycket då det rör sig om cirka 1CM.

Ska få tag i borrar i 2olika storlekar en på 18 och en på 23cm vilket leder mig till en fråga. Fungerar det att ha en svart slang typ som finns i bilmotorer och liknande eller innehåller de något dumt som släpps ut i karet? måste isåfall ut och jaga rätt på ny slang.

Sedan så har jag spanat runt lite på ljus under dagen och undrar på hur mycket W man ska ha per lysrör och om jag istället köper T5 armatur gäller samma W antal för dem? Sedan såg jag det här med ledbelysning och börjar se gråa hårstrån växa fram från tinningarna nu ;) Frågan där är vad är deep blue light för ljus sken?

Kanske ska byta hobby till nåt enklare??

ta du o kör med tex 2*24w T5 ,, tycker du inte att det räcker så dubbla senare med två rör till.

dessa 24w rör ligger någonstans runt 56 cm långa

ang borrarna.. är det verkligen CM du menar.. ?

köp loss en bit slang hos akvariebutiken o skippa , bara för att vara säker..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ta du o kör med tex 2*24w T5 ,, tycker du inte att det räcker så dubbla senare med två rör till.

dessa 24w rör ligger någonstans runt 56 cm långa

ang borrarna.. är det verkligen CM du menar.. ?

köp loss en bit slang hos akvariebutiken o skippa , bara för att vara säker..

mvh manne

Hoppsan, nej det är klart jag menar mm mått på hålen som ska borras.

Så 24W ska räcka till med belysning, då vet jag lite och kan rikta in mig på nått Watt antal vilket jag inte kunde tidigare, Tack!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket förlorar en pump i kraft "om alls" Om man pumpar upp vatten och längsmed akvariet, är det bara då vattnet pumpas upp som kraften minskar oavsett hur lång slangen kan tänkas bli?

Under tiden som projektet fortgår så kastar jag in lite bilder på mitt andra projekt Pico a´16L som nu bubblat i ungefär 4månader nu

post-3929-14468916608712_thumb.jpg

post-3929-14468916608939_thumb.jpg

post-3929-14468916609166_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har limmat fast plexi glaset med ett avstånd på 15cm från ena sidan och fyllde den blivande sumpen med vatten för att se om det var tätt, vilket det nu var efter andra limmningen.

Märkte då att plexi skivan sviktade från det lilla tryck som vatten mängden gav, vet inte om detta kan bli ett problem i framtiden men får fundera ut nåt sätt att stadga upp den.

Funderar även på om jag ska limma "väggar" som i en riktig sump men vet inte hur eller hur högt/lågt dessa ska sitta, finns det nån här som kan hjälpa mig skissa på detta som dessutom är kunnig på det här med sump?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är det igång och det läcker inte ;)

Bifogar lite bilder på det och på rampen som jag tänkte börja med, men jag vet inte hur jag ska koppla strömmen då det är 4kontakter ut och max 3 kontakter i en jordkontakt så hjälp här snälla!!

Var även på Tritin igår och köpte en Blenid till Pico-revet samt en korall som jag redan glömt namnet på :o

Håll till godo!!

post-3929-14468916645704_thumb.jpg

post-3929-14468916645986_thumb.jpg

post-3929-1446891664626_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Det bruna ser ut som plattmask. Sök på planaria eller plattmask här på forumet så kommer du hitta massor om dessa. Det jag kan säga direkt är att det är inget man vill ha i akvariet. Mest pga att det blir massor av dom tillslut och det är inga snygga saker.

Mvh Hellman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...