Gå till innehåll

JBL test, nåt att ha?


Bygert

Rekommenderade inlägg

Känns inte hållbart att köra på frihand i längden så jag tittar på test och då till exempel JBL:s testlab eller i alla fall vissa tester från det.

http://www.aquaristikshop.com/e_Produktinformationen/JBL-Testlab-Marin.htm

Saken är då att det där kan jag köpa via bättre kanaler än i butiker, så frågan är alltså inte om det finns bättre grejor utan om det här är tillräckligt funktionellt för att det skall vara nåt att satsa på om man får det till rimligare pris.

- Förhoppningsvis rätt länk nu, skall vara saltversionen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med JBL:s tester för pH, Magnesium och Kalcium. Tycker att det är väldigt lättavlästa och enkla att använda. Det som är det bästa är att de använder två teströr. Ett där man droppar testet och ett för referensvatten. Det gör att eventulla missfärgningar av akvarievattnet inte påverkar, samt att det är så mycket enklare att jämföra färgen mot färgskalan.

Sen kan jag dock inte svara på hur tillförlitliga de är.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Känns inte hållbart att köra på frihand i längden så jag tittar på test och då till exempel JBL:s testlab eller i alla fall vissa tester från det.

http://www.aquaristikshop.com/e_Produktinformationen/JBL-Testlab-Marin.htm

Saken är då att det där kan jag köpa via bättre kanaler än i butiker, så frågan är alltså inte om det finns bättre grejor utan om det här är tillräckligt funktionellt för att det skall vara nåt att satsa på om man får det till rimligare pris.

- Förhoppningsvis rätt länk nu, skall vara saltversionen

Om jag vore dig, så skulle jag beroende på hur mycket bättre pris det handlar om, köpa ett eller ett par jbl-tester och samtidigt köpa Fauna Marins referensvätska eller nån likvärdig produkt (om det finns) och testa själv hur tillförlitligt du tycker att det verkar vara. Titta gärna här hur jag har gjort.

Personligen så var jag rätt nöjd med jbl's test för:

  • KH, har dock gått över till Elos,
  • pH, använder det fortfarande men mäter väldigt sällan pH,
  • Ca, har även där gått över till Elos.

Jag var mindre nöjd med:

  • Mg, av den anledning att man måste mäta Ca samtidigt och subrahera det från resultatet, har även där gått över till Elos,
  • PO4, men jag har inte det nya "sensitive"-testet utan det gamla där skalan börjar på 0,25ppm och det är näst intill omöjlig att se någon färgskillnad innan 1,0ppm.
  • NO2, mitt test visar inte ens 0 på destillerat vatten.

Övriga tester har jag inte testat.

PS. Köp inte PO4-testet om det inte står "sensitive" på det.

Hoppas att detta hjälper något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...