Gå till innehåll

Grotechs buffer, hur dosera?


rickard598

Rekommenderade inlägg

Hej alla. Skaffade mig en serie med buffer ifrån grotech med 4stycken flaskor, satt idag och kikade lite på hur man ska dosera, det står ganska så luddigt på flaskorna. Till exempel Ca+kh 10ml höjer ca med 200mg. Men vadå 10ml?! om jag har ett kar på 1400liter och häller i 10ml kan det ju inte höja 200mg som om jag gör det i 100l?! eller är allt räknat ifrån 100l så om jag häller 10ml i 100l vatten höjer det med 200mg?!

blev lite snurrig på det där så undrar om det är någon annan här som kör med Grotechs 1 2 3 4serie? här är en länk till detta. http://www.grotech.de/ENGLISH/index.php?c=1&s=khca1-2-3

jätte tacksam om någon har lust att hjälpa mig med detta (ingen panik då jag har 450 i ca i karet) men skoj att veta då man behöver buffra.

Tackar på förhand

mvh Rickard

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej alla. Skaffade mig en serie med buffer ifrån grotech med 4stycken flaskor, satt idag och kikade lite på hur man ska dosera, det står ganska så luddigt på flaskorna. Till exempel Ca+kh 10ml höjer ca med 200mg. Men vadå 10ml?! om jag har ett kar på 1400liter och häller i 10ml kan det ju inte höja 200mg som om jag gör det i 100l?! eller är allt räknat ifrån 100l så om jag häller 10ml i 100l vatten höjer det med 200mg?!

blev lite snurrig på det där så undrar om det är någon annan här som kör med Grotechs 1 2 3 4serie? här är en länk till detta. http://www.grotech.de/ENGLISH/index.php?c=1&s=khca1-2-3

jätte tacksam om någon har lust att hjälpa mig med detta (ingen panik då jag har 450 i ca i karet) men skoj att veta då man behöver buffra.

Tackar på förhand

mvh Rickard

Lätt att bli snurrig på dom texterna på tillsatser ja :) men i det här fallet så menar dom nog att 10ml höjer Ca med 200mg... enkelt va! Nä, sen får man ju räkna ut hur många kg 200mg är (0.0002kg) och vatten väger ju ungefärligen 1kg per liter så har man 100L vatten som man späder ut dessa 200mg i, blir det en höjning i koncentrationen på 0.0002/100 = 0.000002 = 2 ppm. OM jag nu förstått det rätt vill säga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10ml höjer alltså 1literakvarievatten med 200mg, dvs 100ml på 100L höjer alltså 20mg

Ok, tackar så mycket, men kommer det inte gå åt väldigt mycket av den då? eller brukar det vara så mycket man får hälla i för att höja värdet? om man tex vill höja från 380 till 420 i 400L borde det bli 800ml? rätta mig om jag har fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tackar så mycket, men kommer det inte gå åt väldigt mycket av den då? eller brukar det vara så mycket man får hälla i för att höja värdet? om man tex vill höja från 380 till 420 i 400L borde det bli 800ml? rätta mig om jag har fel?

Leifs sätt är nog lättare att tänka på än mitt, men tycker din matematik ser rätt ut. Borde bli 800ml för att höja 40ppm i ett 400L kar. Skälet till att många använder pulverform på tillsatserna är ju just det att det går åt så mycket när den är utspädd i vatten, och dom blir dyra i det långa loppet p.g.a transporter o.s.v..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det står faktiskt att 10ml innehåller 200mg Ca, inte att det höjer...

Häller du 10ml i 1L så höjer du med 200mg/L

Häller du 10ml i 100L så höjer du med 2mg/L

Till exempel Ca+kh 10ml höjer ca med 200mg. Men vadå 10ml?! om jag har ett kar på 1400liter och häller i 10ml kan det ju inte höja 200mg som om jag gör det i 100l?! eller är allt räknat ifrån 100l så om jag häller 10ml i 100l vatten höjer det med 200mg?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Färdigblandade preparat är till för kontinuerligt underhåll (av mindre system!?) i första hand - om man ska buffra upp ett system där nivåerna är väldigt låga, är det mer ekonomiskt att använda calciumchlorid (och karbonater)

ok. Vad ska man köpa för buffers då? Är det samma med Mg ifrån grotech att man måste ta lika mycket? Funkar det att ev byta dom där hos er till annan form?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...