Gå till innehåll

Starta ett nano.


jensa

Rekommenderade inlägg

Hej tänkte presentera mig, för det e jag inte riktigt säker på om jag gjort eller ej,

Jens heter jag och jag har smygit runt här till och från ett bra tag nu, är även inne på RC och NR och gluttar allt som oftast,

Jag har haft salt ett tag innan men la ner p.g.a tidsbrist (och visst gnäll från "regeringen") och är riktigt sugen på att starta upp ett nytt kar nu,

Jag började med ett nano på 27L (blev tvärlurad om ni frågar mig) därefter så gick jag snabbt upp till 100L för att slutligen hamna på 375L sen gick ju det som det gick oxå,

Det jag mest av allt skulle vilja ha hjälp med nu är tips ideer och svar på mina (ibland kanske rent dumma) frågor,

Jag har ett 35L (?) kar hemma som tuffar på med sötvatten i

(tänker inte skicka in en bild med risk för att bli utpekad som en spammare)

Det är ett kar med inbyggd sump och lock med dubbla fläktar och ett 18W T5 compact (?)

Hur tycker ni att jag säkrast/lättast startar upp detta och vilken teknik tycker ni räcker med en låg budget? jag har ett visst "hum" om vad som behövs och många av sakerna har jag säkert redan som ligger och "skräpar" lite här och där, men för att göra det så lätt som möjligt för mig så får ni gärna förklara för mig hur ni gör och vilka tillsatser ni använder som om ni skulle förklara för en treåring, för hur mkt jag än bläddrar och läser så verkar jag inte riktigt komma till en bra startpunkt,,,

vem vet det kanske beror på en släng av dyslexi?? (eller så är jag bara rentav trög ;) )

vilket filtermaterial bör jag använda i sumpen, "Måste" jag uppgradera lyset, bör jag byta ut eller tillsätta en pump, (orginalpump på 500l/h tror jag ett det är)

Det jag hade tänkt inrikta mig på är knappar och skivanemoner och så en enstaka fisk eller två, en räka och ett par sniglar såklart,,, Hojta gärna till om jag tar i så att det svämmar över i karet,

Givetvis så ligger ju ett par sjöhästar väldigt högt upp på listan men det saknas ju både kompetens och erfarenhet för det,, sen ligger väl literantalet på karet under det rekomenderade skulle jag tro.

nu kommer väl en urbota dum fråga, men all kritik och endel skratt bakom ryggen kan jag ta, för hellre en dum fråga än att gissa sig fram,, eller hur?

Hur får man kalkalgerna att "blomma" i karet??

jag har ju som sagt haft salt ett tag innan,, närmare bestämt 1,5 år,, men den enda tillstymmelse till kalkalg som jag kunde se på bakrutan var mindre än en tioöring, ( ni som är äldre än 25 kommer ju ihåg storleken på en sån,) vilka tillsatser är nödvändiga för att få allt att "snurra" på ett bra sätt, vilka tester MÅSTE jag ha och ta för att få vattenvärdena så bra som möjligt,

Jag kommer inte att starta upp någonting än på ett bra tag utan startar ett litet forum här för att samla på mig all den nödvändiga information som jag kan tänkas behöva, förhoppningsvis så hinner jag samla på mig all den nödvändiga teknik och alla tillsatser som oxå kommer att rekomenderas innan en start sker,

Jag hoppas på många tips och ideer angående det mesta, även om fiskar och koraller/anemoner,

och då namnkännedom på alla djur och koraller osv är extremt låg så får ni gärna posta bilder på era tips (latin är inte riktigt min grej, då förstår jag polska bättre)

och ha hela tiden "förklara för en treåring i minnet" då lär jag mig bäst :smiley9:

och så tackar jag på förhand för alla svar och erat tålamod, och även för en VÄLDIGT bra och intressant sida,

MVH Jens

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till guiden.

Det var många frågor på en gång och det är nog orsaken till att du inte fått svar.

Det finns två standardsvar som kanske inte låter helt vänliga men här är de ändå:

1. Köp en bra bok t.ex saltvattensakvariet av Daniel Knop.

2. Det finns många trådar här på forumet om hur man startar ett nanokar.

Titta igenom dem och välj ut någon som lyckats bra och försök att göra på samma sätt.

Det lyckas aldrig helt ut för två kar blir aldrig riktigt lika men frågor du om enstaka specifika saker får du säkert svar.

Kalkalger brukar blomma upp om man håller magnesiumvärdet över 1300 mg/l.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej. Jag har själv ännu inget saltvattenskar så mina råd är nog inte värda så mycket.

Om du menar att du skall konvertera ditt 35 liters sötvatten till saltvatten så verkar det vara likt Aquatic Natures's 37 liters kar?.

det finns en hel del artiklar och inlägg här om hur man skall starta dessa kar. Jag skulle peka dig mot Lasses Molly, Clown hotel för att se hur dessa startades.

Grund iden är ca 10% sten och så lite tillsattser som möjligt med Bio Filtrering i forma av Biobollar, avrinning och god cirkulation. Lasse's kar är även teknisk mindre komplexa utan skummare etc.

Sedan in med lagom last, sakta men säkert.

Lasse's metod bygger på att man introducerar städpatruller i form av Eremiter och sniglar väldigt tidigt i karet så att dessa motverkar algblomning etc. och sedan in med någon "testpilot" till fisk som ökar lasten i karet.

Vatten byten varje vecka på runt 20% men ingen rengöring av biofiltren då dessa lagras och släpper ut "nyttigat" skit i karet som bryter ner de mindre nyttiga grejerna.

Men som sagt då jag själv inte har något kar så skulle jag gärna se att andra med riktig erfarenhet kan peka dig i rätt riktning.

mvh / Jernis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Stig, och Jernis.

Ja där har du nog rätt stig, jag tog väl i så jag höll på spricka, kanske gick lite väl fort fram vilket jag förstått är lite av tabu här, och i "saltvattensvärlden" överhuvudtaget, så jag drar i handbromsen lite,,

Jag ska försöka leta fram en bok till ett bra pris, och ta mig tid att läsa så mkt jag kan här på sidan,

(har en tendens att bara kolla på bilderna efter en stund,, )

Jernis: Ja visst är det AN 37L jag menar,, jag va lite osäker på literantalet bara,, har ett på 27L oxå,

Jag har oxå varit inne på "Lasses modell" och försökt läsa igenom hela hans forum, men som tidigare sagt så slutar det med att jag dreglar över bilderna bara,, men jag ska försöka skärpa mig på den biten,

Grundiden håller jag till fullo med om och det är den jag kommer sikta på att gå efter,

Själva "lasten" vill jag försöka begränsa till ett par gobies och ett par räkor,, inte mer än så, (tror jag)

Trots att du inte har nåt eget kar så är ju tipsen värdefulla, *tackar och bockar*

MVH Jens

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stadsbiblioteket låter ju bra,, bara att kila dit då.

Det jag tänkt mig att ha är skivor av olika slag, kanske en liten gren av Xenia, (den blir ju större det vet jag men det e väl "bara" att ympa sen)

Stig: Stenkoraller är inte riktigt min "liga" ännu, kanske nån gång i framtiden,

men jag ska ta och införskaffa mig ett par tester

MVH Jens

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...