Lindgren Postat 11 januari 2009 Postat 11 januari 2009 Sitter och planerar lite inför ett nytt akvarium.Hur har ni löst era upphängningar har armaturer? Jag planerar att ha 2 eller 3 st T5 armaturer med 4 till 6 rör i varje typ ATI sunpower. Vill helst dölja dessa ovanför akvariet men vill helst inte heller dra vajrar upp i taket vilket jag inte tycker skulle bli snygg då vi har lutande tak då det är öppet upp till nock. Hur har ni gjort? Hur mycket kan en armatur väga?Akvariet ska stå i en hörna i rummet och kommer nästan vara fyrkantigt med två rutor med insyn, var inne först att bygga en ställning med överskåp med 3 ben då jag inte vill ha ett ben mellan de två insynsrutorna. Men är lite tveksam till hur mycket armaturerna väger och att ställningen ska klara vikten med bara 3 ben.Har ni några bilder på hur ni gjort? Citera
Laggeman Postat 11 januari 2009 Postat 11 januari 2009 Bygg en ställning med hjälp av aluminiumprofil, typ samma som man använder till benställningar under akvarium, då kan du belasta den rätt så bra, så länge du låter den ligga på ovansidan av karet, jämt fördelat. Då behöver den inte bli så hög iheller. Citera
Lindgren Postat 11 januari 2009 Författare Postat 11 januari 2009 menar du att man ska lägga aluminiumramen direkt på akvariet? blir väl svårt att hantera med kanske 3st armaturer som sitter fast i den? Citera
_Manne_ Postat 11 januari 2009 Postat 11 januari 2009 tanken med ramen är att du ska kunna tex bygga en box av aluramen, i den hänger du armaturerna.. Citera
Lindgren Postat 11 januari 2009 Författare Postat 11 januari 2009 ok men hur gör man om man ska i och rota i akvariet? måtten på akvariet lutar att blir 130cm x 110cm x 60cm. Då kanske man får sätt typ nått gångjärn bak på ramen in i väggen så den går att lyfta i framkant? Citera
_Manne_ Postat 11 januari 2009 Postat 11 januari 2009 då kanske du kan göra så den främsta rampen går att lyfta upp en bit så du kan mecka under den tex.. Citera
Lindgren Postat 12 januari 2009 Författare Postat 12 januari 2009 Hur mycket väger tex en 6x39W ATI sunpower samt en 6x54W ATI sunpower eller nått liknande modeller? Citera
wrang Postat 12 januari 2009 Postat 12 januari 2009 När jag hade ett kar så gjorde jag en tunn ställning som stog på glaslisten och armaturerna låg på denna. Det hela byggdes av U-profiler i aluminium och gjängstångEn uppånervänd U-profil limmades fast på glaslisten å sedan gjängstång uppåt och sedan den andra profilen där påhttps://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=16031Men sen så ett annat projekt jag hadde var att ha allt hängande med en galgliknande ställning fastsatt i väggen bakom och armaturena hängde i dennahttps://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=69743.e alternativet så hadde jag gjort en ram som satt fast i bakkant med gångjärn. Armaturena sitter fast i denna ram, ramen i sig har små ben i framkant som fälls tillbaka då man lyfter upp ramen å så tvärt omMen ändå så hadde nog i ditt fall vart snyggast med en tunn wire och hängande ner från taket, en 3mm wire kommer bli "osynlig" med tiden å man upplever att allt hänger i det fria. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.