Gå till innehåll

Dölja armaturer, hur göra???


Lindgren

Rekommenderade inlägg

Sitter och planerar lite inför ett nytt akvarium.

Hur har ni löst era upphängningar har armaturer? Jag planerar att ha 2 eller 3 st T5 armaturer med 4 till 6 rör i varje typ ATI sunpower. Vill helst dölja dessa ovanför akvariet men vill helst inte heller dra vajrar upp i taket vilket jag inte tycker skulle bli snygg då vi har lutande tak då det är öppet upp till nock.

Hur har ni gjort?

Hur mycket kan en armatur väga?

Akvariet ska stå i en hörna i rummet och kommer nästan vara fyrkantigt med två rutor med insyn, var inne först att bygga en ställning med överskåp med 3 ben då jag inte vill ha ett ben mellan de två insynsrutorna. Men är lite tveksam till hur mycket armaturerna väger och att ställningen ska klara vikten med bara 3 ben.

Har ni några bilder på hur ni gjort?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag hade ett kar så gjorde jag en tunn ställning som stog på glaslisten och armaturerna låg på denna. Det hela byggdes av U-profiler i aluminium och gjängstång

En uppånervänd U-profil limmades fast på glaslisten å sedan gjängstång uppåt och sedan den andra profilen där på

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=16031

attachment.php?attachmentid=15835&d=1186419107

Men sen så ett annat projekt jag hadde var att ha allt hängande med en galgliknande ställning fastsatt i väggen bakom och armaturena hängde i denna

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=6974

armatur_upphangning.jpg

3.e alternativet så hadde jag gjort en ram som satt fast i bakkant med gångjärn. Armaturena sitter fast i denna ram, ramen i sig har små ben i framkant som fälls tillbaka då man lyfter upp ramen å så tvärt om

Men ändå så hadde nog i ditt fall vart snyggast med en tunn wire och hängande ner från taket, en 3mm wire kommer bli "osynlig" med tiden å man upplever att allt hänger i det fria.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...