Gå till innehåll

Tull på akvariegrejer


campokatt

Rekommenderade inlägg

Tar du från Tyskland så betalar du ju momsen i Tyskland medans från USA så gäller helt andra regler och du kan åka på strafftull då samma varor finns att köpa inom EU med mera. Säkrast är att kolla med tullen vad de säger. Från USA kommer du alltid att åka på moms från Sverige (om de stoppar ditt paket vill säga).

/Henke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svarar bara på egna erfarenheter nu.

När jag har handlat över nätet från länder inom EU har jag aldrig behövt skatta eller betala någon tullavgift. Däremot så har jag fått betalade både svensk moms och tullavgifter på varor beställda från USA, men bara ibland. Vissa amerikanska företag erbjuder att sätta en "gift stämpel" på varorna och tydligen ska det innebära en minskad risk för tullavgifter. Jag har valt att göra så när jag har kunnat, då har det kostat mig 8 dollar och det är det helt klart värt.

Då jag har åkt på att betala både tull och moms så blir det faktiskt riktigt mycket dyrare, uppåt 50% mer :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fick just hem ett paket med två st Rc-Helikoptrar från Hong Kong. Paketet fastnade i tullen i drygt två dagar då jag fick hem ett brev från posten i brevlådan, dom ville veta det totala ordervärdet.

Jag skickade in det via mejl till utrikesterminalen på arlanda och två dagar senare hade jag det hemma. Ordervärdet var på drygt 2000:- och tullavgift+ administrationsavgift vart 384:- alltså totalt 2384:-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Åket på det samma med tull från USA. Trodde det skulle bli billigare men 3 veckor senare så kom det en räkning från feedex på 900:- för tull in till Sverige så i mitt fall blev det dyrare att beställa från USA än att köpa samma produkt på en webbshop i Europa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säjer jag inte ;)

Nä bara såg att ett smidigt o funktionellt fosfatfilter fans för tex $40. Skulle det kosta det dubbla med frakt o tull så skulle det ju vara under 1000lappen ändå.. Billigt. Sen är det ju så att saltvattensprylar har lite större marknad i staterna så det finns mer fräna prylar o samla på sig ;)

/M

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag importerade en handgjord Khukuri där de satte den som "Gift" och den gick iof igenom som den skulle. Den var för övrigt en gåva så det ljög vi ju inte om, det jag däremot glömde var att den var tvungen att deklareras som vapen ;)

Fick en ilsken lapp från farbror blå där jag skulle identifiera att jag var 21+ vid importen annars gick allt smidigt.

/Henke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...