port513 Postat 13 januari 2009 Postat 13 januari 2009 Skum fråga kanske men hur länge kan jag förvänta mig att ett normalanvänt akvarie inte läcker?/Henke Citera
Jaken Postat 13 januari 2009 Postat 13 januari 2009 Om det stått med vatten i under hela tiden skulle skulle jag säga någonstans mellan 5-10 år. Siffran är helt tagen ur luften och jag går på min egen magkänsla och erfarenhet. Citera
port513 Postat 13 januari 2009 Författare Postat 13 januari 2009 Vad händer oftast efter den tiden?Totalt läckage eller smådropp?/Henke Citera
petnym Postat 13 januari 2009 Postat 13 januari 2009 Min gissning är betydligt längre än 10 år... Citera
wizz Postat 13 januari 2009 Postat 13 januari 2009 Har karet stått utan vatten mer än 12 månader så är det hög tid att lägga ny silikon. Men med vatten i så klara det sig om det är bra gjort från början minst 10år. Citera
Wotan Postat 13 januari 2009 Postat 13 januari 2009 I en lokal affär funkar en del kar bra efter över 30 år utan omsilikonering, så det är en högst subjektiv fråga. Då får man iof. dock tänka att de akvarierna är i en källare, är under 100 L st och där det inte är dödligt om de börjar läcka - som på ett parketgolv kanske... Efter 10 år skulle då iaf. jag börja tänka på om risken för läckage kanske började överväga drygheten med att silikona om karet för att stilla nerverna Citera
-=Mr_B=- Postat 14 januari 2009 Postat 14 januari 2009 Jag har ett kar i förrådet som silikonet känns helt ok i/på, och det har stått tomt där nere i flera år, och hämtas bara upp "vid behov". Silikonet känns friskt, och hitintills har det aldrig läckt. Det gör det kanske nästa gång, man ska aldrig säga aldrig, men baljan är minst 20 år gammal. Jag tror inte silikon har någon egentlig "livslängd" utan det åldras helt enkelt inte under normala omständigheter. Mekanisk åverkan, UV ljus, osv, kanske kan påverka det hela, och vi vet ju att en del alger kan "krypa" in under silikonen.B! Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.