Gå till innehåll

Red Sea Max 130, hög ljudnivå


Mikiz

Rekommenderade inlägg

Hej

Undrar om det är någon som har några tips för hur jag kan sänka ljudnivån på mitt nya Red Sea MAX.

Installerade igår akvariet med bara Sand och vatten. Blev förvånad över hur högt allting lät.

De två små pumpar och sedan den större pumpen med skumfiltret på som tillsammans skapar ett högt brummande ljud. Sedan låter fläkten till belysningen väldigt hög. Har hört att en del folk byter ut den.

Är det möjligt att isolera ljudet bättre eller alternativt sätta nåt gummi emellan de vibrerande pumparna så att de inte skapar resonans mot glaset?

Jag är normalt inte speciellt känslig för brummande ljud. Men det går knappt att sitta och titta på TV bredvid akvariet.

Tack på förhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Undrar om det är någon som har några tips för hur jag kan sänka ljudnivån på mitt nya Red Sea MAX.

Installerade igår akvariet med bara Sand och vatten. Blev förvånad över hur högt allting lät.

De två små pumpar och sedan den större pumpen med skumfiltret på som tillsammans skapar ett högt brummande ljud. Sedan låter fläkten till belysningen väldigt hög. Har hört att en del folk byter ut den.

Är det möjligt att isolera ljudet bättre eller alternativt sätta nåt gummi emellan de vibrerande pumparna så att de inte skapar resonans mot glaset?

Jag är normalt inte speciellt känslig för brummande ljud. Men det går knappt att sitta och titta på TV bredvid akvariet.

Tack på förhand

Skummaren är väldigt lätt att minska ljudnivån en aning, sök på ljuddämpare och leta en stund. Det är alltså en ljuddämpare som sätts på luftslangen till skummaren som jag menar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren grabbar.

Ska testa dessa åtgärder.

Gick till Bromma Zoo och lystnade på deras som inte lät lika högt på långa vägar.

De sa att det berodde på att jag inte fyllt helt upp med vatten eftersom jag kommer hälla i en massa salt.

Sånt man kanske skulle kunnat räkna ut själv även om man är nybörjare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo - mitt också.

Och sen kan jag säga att själva locket fungerar som en resonanslåda för alla vibrationer.

Jag har inte orkat göra så mycket åt det för jag störs inte så mycket - mitt står i köket - men man kan definitivt märka genom att trycka/rucka/öppna/stänga/fippla med locken och avgjort märka att brummandet tilltar och avtar beroende på hur locket ligger. Alltså borde det gå att göra nåt. Nån silikondutt på rätt ställe som fångar upp vibrationer eller så. Men jag kom inte längre än till den tanken eftersom jag inte tyckte problemet var akut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

EN ytterligare sak jag läste på Coralreef som någon engelsman testat.

Secondly the noise from the two pumps all i did was took two rubber washers slipped them on to the pumps before inserting them through the holes the result was unbelievable now runing quite silent to what they were.

Är inte helt säker på vad rubber washers är. Men det kanske kan vara diskhandskar av gummi han menar.

Typ att trä diskhandskar över utblås pumparna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

EN ytterligare sak jag läste på Coralreef som någon engelsman testat.

Secondly the noise from the two pumps all i did was took two rubber washers slipped them on to the pumps before inserting them through the holes the result was unbelievable now runing quite silent to what they were.

Är inte helt säker på vad rubber washers är. Men det kanske kan vara diskhandskar av gummi han menar.

Typ att trä diskhandskar över utblås pumparna?

Rubber washer = gummibricka

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

EN ytterligare sak jag läste på Coralreef som någon engelsman testat.

Secondly the noise from the two pumps all i did was took two rubber washers slipped them on to the pumps before inserting them through the holes the result was unbelievable now runing quite silent to what they were.

Är inte helt säker på vad rubber washers är. Men det kanske kan vara diskhandskar av gummi han menar.

Typ att trä diskhandskar över utblås pumparna?

jag fixade två gummipackningar som jag satte på utblåset innan man monterade pumparna på plats

, det blir ett lägre ljud från dom då.. men dom stora ljudkällorna är belysningsfläktarna samt skummaren..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med risk för att dra iväg,

men är det någon som funderat på att plocka bort de där pumparna som RSM ger med? de låter ganska mycket, och är inte så effektiva.. Jag funderar på att ersätta med något annat som sitter bottenmonterat eller något, sen dra upp rör till utloppet?

Lasse har gjort något liknande, men vet inte om det var på hans clownhotell eller rsm..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

får man driva iväg lite till?`

eftersom det är rätt många som har rsm som skriver i denna tråd,

har någon sett om någon har DIY lagt till en sump på sitt RSM? då kan man sätta skummaren under.. man förstör hela tanken med RSM kanske.. men.. jag har funderat på UV och automatpåfyllning, nu funderar jag på att attackera skummaren samtidigt..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Silikon är bäst, det behåller mjukheten långt mycket längre.

Blir det ändå gummi så försök att hitta EPDM-gummi. testa annars med vanlig akvarieslang i rätt dimension.

Ok tack. Skall nog testa med Silikon isåntfall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...