Gå till innehåll

Skulle det funka med 250w MH över 100L kar?


Orion

Rekommenderade inlägg

Satt och tänkte lite för mig själv,och kom på att vi har en 250 w MH som bara ligger o skräpar här hemma,och då är frågan om jag skulle kunna sätta den över mitt kar?

Att det skulle bli för mycket ljus låter i mitt huvud rätt korkat,med tanke på att solen genererar liiite mer ljus än vad en 250w maximalt skulle kunna göra.

Frågan blir då värmen,skulle det bli en överdriven värmekälla över karet eller skulle det gå att hantera?

och slutgiltigt,funkar det att bara köra en 250wattare över karet,eller "måste" det kompletteras med t5/t8?

Mvh Fredde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

själva reflektorn är ingen akvariereflektor,men jag antar att det inte spelar så mycket roll md tanke på att det blir 2,5 w / L i karet? reflektorn är heltäckande och det sitter en e90 sockel i.

Hur högt skulle man behöva hänga armaturen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det skulle gå utmärkt men du måste säkert begränsa begränsa tändningstiden så att det inte blir för varmt i vattnet. Kör med 200W (som mest) över 112 Liter och när det är lite ljust i rummet i övrigt ser det helt OK ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

papi - jag tyckte att det såg skitbra ut i ditt kar med 200w,och jag kommer nog köra en marine lux 20 000k lampa i,så det inte blir för starkt sken mot ögonen.Tycker att de lite blåare ljusen brukar va mildare mot ögat än de vitare.

Mvh Fredde

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...