grius Postat 15 januari 2009 Postat 15 januari 2009 Hej, detta är nog lite off topik så ber om ursäkt, men har iallafall med kylninga att göra.Det är så att jag har ett problem som jag tänkte se om jag skulle kunna få lite ideer och hjälp med, ska kyla ner en tank/luften åt ett gäng salamandrar(om inte tråden passar så får jag leta vidare efter nått forum som är relaterat med terrariedjur, men det är inte lätt att hitta forum där folk har bra lösningar på kylsystem då jag är en av dom som har visat lite metoder på kylvarianter i några) även stora salamanderforum verkar inte ha s¨å stor koll utan annvänder sig av svala källare osv för att hålla djuren i rätt temperaturer.Det finns en kanon metod vilket är ombyggnad av en frys där man använder sig av en datorfläkt för att suga in kall luft ifrån frysen genom rör då in i tanken, dock tar dessa anordningar en massa plats å är inte heller snygga. Så har försökt komma på lösningar men det är svårt att få dom ultimata förhållanderna, som ni säkert vet.Jag har läst lite trådar i forumet där ni akvariefolket visat upp endel smarta metoder för att kyla ner era akvarier, problemet för mig är väll att finna nått som kan funka med att kyla ner luften iställe då djuren jag har går på land till större del..Känns välldigt utanför ämnet akvarium:/Jag skulle vilja ha min kylkälla antigen i taket fastsatt, på bakväggen fastsatt invändigt gömt under en bakgrund eller liknande, eller i botten av tanken, och kylan jag vill uppnå i vivariet är ca 16-18grader. Just nu använder jag mig av kylan utifrån med hjälp av en fläkt, sen har jag även ett lock från en pickniklåda som har en inbyggd fläkt i vilket ger en sänkning av några få grader i min 70L tank(har även byggt om en frys engåg, men det va välldigt osmidigt). Då jag själv inte är speciellt teknisk så är det svårt att läsa mig till hur jag ska lösa problemet och eftersom att jag inte har tillgång till en sval källare så Måste jag komma på nått smidigt som inte involverar en hel frys!Så är det någon här som möjligen har några ideer? endel har annvänt sig av "kyl rören" på baksidan av en kyl, det man isåfall skulle behöva göra är väll att sätta som bubbeltak eller bubbelvägg med vatten där denna rörslinga sedan ligger imellan och kyler ner? jag vet inte...Hoppas att ni förstår nått av det jag menar.Tack på föhand.Mvh.
-=Mr_B=- Postat 16 januari 2009 Postat 16 januari 2009 Vad pratar vi om för önskad kyleffekt? (Vad håller det för temp nu) Ljudnivåer, energiåtgång? Luftfuktighet? (skulle det tex fungera att med dimmunstycken pumpa in kyld vattendimma för att kyla luften?) En bong kan kyla vattnet till ett par grader under rumstemp, men det ger även hög avdunstning till rummet man har den i. Om det räcker för att hålla ned tempen i vivariet krävs det att rumstemperaturen inte är för hög, och då pratar jag inte om den i vivariet. Andra alternativ är klart dyrare i drift, tex ditt picknick lock. Det sitter ett TEC där, (en, ett? Ett termoelektriskt element.) och det kräver en hel del effekt för att ge betydande kyla, samtidigt som du behöver kyla TEC'ens varma sida.En kreativ lösning, om mer kyla krävs är ju att lägga kopparkylslingor mot utsidan på baljan, och klä baljan med frigolit, och pumpar vatten kylt med TEC / Bong kylning för att nå önskadd effekt. Teoretiskt är det bara storleken på eventuell kylenhet som begränsar om man gör så här, men en bong kan som sagt inte kyla mer än någon/ några grader under rumstemp. TEC, eller kompressorkylning för att kyla vätskan i slingan är klart mer energikrävande, men kan hantera stora skillnader mellan rum och vivarie temp. Risken finns att det ger "solstekta stenar och kall mark" men det kanske inte är någon nakdel?(Tänk på att om man ska kyla baljan uteifrån måste man använda någon teknik för att få god kontakt mellan kylslingan och ytan man kyler)B!
Laggeman Postat 16 januari 2009 Postat 16 januari 2009 http://www.repti.netDär får du säkert mycket bättre hjälp!Lycka till!
grius Postat 16 januari 2009 Författare Postat 16 januari 2009 Hej Björn.Tempen ska ligga mellan 16-18grader i min nya större tank, just nu kan jag få 6grader om jag känner för det..Men har mellan 16-18 även nu då det är sån temp dom mår bäst i. Ljudnivåen vore ett stort pluss och den inte va alltför hög eftersom att djuren går i samma rum som jag sover. Nu menar du vad detta kan gå på i kostnads drift, samma där, kanske inte ruinerande summor men förstår att det inte är gratis med ett väl fungerande system. Fuktigheten ska va rätt hög, salamandrarna är kännsliga för uttorkning, kan inte ge nå riktiga % tyvär men fuktigt! "(skulle det tex fungera att med dimmunstycken pumpa in kyld vattendimma för att kyla luften?) En bong kan kyla vattnet till ett par grader under rumstemp, men det ger även hög avdunstning till rummet man har den i"Det va ju en metod fast skulle säkerligen bli alltför blött i botten, kommer viserligen annvända mig av dränering och tapp men denna dimma kommer behöva va på stor del av dagen tex en varmare sommar dag..där är problemet att jag måste kunna få ner det önskade grader även för sommarvärme(kommer annvända mig av en omvänd termostat som styr detta, den har även styrenhet för fuktkälla..köper denna via dusk) en varm dag kan det nog stiga till 25-27grader i en lägenhet, då krävs en sänkning av 8-10grader för att det ska gå vägen..Detta fixar en ombyggd frys utan problem, men en sån anordning av sina nackdelar som ovannämt."Andra alternativ är klart dyrare i drift, tex ditt picknick lock. Det sitter ett TEC där, (en, ett? Ett termoelektriskt element.)och det kräver en hel del effekt för att ge betydande kyla, samtidigt som du behöver kyla TEC'ens varma sida"Låter som en mykt bra metod som jag gärna skulle villja veta lite mer om, om du orkar förklara så vore jag tacksam.. Det va nått sånt som jag såg i ett salamanderforum att en hadde byggt ihop, folket varnade dock för överhettning och stor brandrisk, men med rätt prylar så bör väll inte vara en så stor risk."En kreativ lösning, om mer kyla krävs är ju att lägga kopparkylslingor mot utsidan på baljan, och klä baljan med frigolit, och pumpar vatten kylt med TEC / Bong kylning för att nå önskadd effekt."Det är den metoden som jag förstått är den vanligaste för att kyla ner ett akvarie från det jag läst i forumet. Är det utsidan som krävs för att nå maximal efekt? annars är det inga problem att ha detta invändigt i en dubbelvägg då."TEC, eller kompressorkylning för att kyla vätskan i slingan är klart mer energikrävande, men kan hantera stora skillnader mellan rum och vivarie temp. Risken finns att det ger "solstekta stenar och kall mark" men det kanske inte är någon nakdel?"Hur menar du nu, om man sätter detta antigen i vägg eller tak på tanken så förstår jag inte riktigt hur det kan ge en varmare temp("solstekta stenar och kall mark) över den lägsta ytan? missförstår jag dig nu ?. Dock låter det tyvär som en stor nackdel, får inte va mer än 16-19grader vart man än befinner sig i burken och "solstekt" låter något äver den tempen. Jag vill uppnå en rätt så jämn lufttemp av denna temperatur, hadde vi talat om nån grad stigning i luft och på sten så hadde det inte vart några problem men över 20grader alltför nära botten kan bli ett problem. Nu har jag försig kanske inte riktigt gett helt rätt uppgifter med höjdnivån i burken..Kommer ha ca 1dm bottensubstrat inräknat med dubbelbotten för dränering,, sen även stigande mosskullar både fritt och mot vägg, så höjden ligger mer runt 40-30cm från taket, han inte riktigt tänka så långt innan jag beskrev vivariet."(Tänk på att om man ska kyla baljan uteifrån måste man använda någon teknik för att få god kontakt mellan kylslingan och ytan man kyler)"Ja precis, så långt är jag med, fast vad som krävs vet jag inte.Du hadde många bra svar och ideer! frågan är nu vilken av dom som skulle fungera bäst för min tank/volym som jag tror att jag glömt att skriva..Burken blir 100x60x50cm lxbxh, sen försvinner 10-15cm höjd på sina ställen.Tack för tippset Jimmy! Har redan skrivit endel om mina metoder i det forumet som jag även är aktiv i. Fast måste säga att jag fått mykt bättre svar och tipps i denna tråd när det gäller ämnet. Det är en svår uppgift att lösa på ett bra sätt och folket på repti har inte riktigt några bra lösningar..Tack för all hjälp..Mvh
-=Mr_B=- Postat 16 januari 2009 Postat 16 januari 2009 Låter som en mykt bra metod som jag gärna skulle villja veta lite mer om, om du orkar förklara så vore jag tacksam.. Det va nått sånt som jag såg i ett salamanderforum att en hadde byggt ihop, folket varnade dock för överhettning och stor brandrisk, men med rätt prylar så bör väll inte vara en så stor risk.Brandrisk? Man börjar undra vilken i storleksordningen TEC's det är som använts... Enklaste modelen på TEC kylning är samma som används i elektriska kyl/värme boxar. En kylfläns på var sida om en TEC, en issolerande vägg som håller luften på de båda sidorna från varandra, och en fläkt som cirkulerar luften. Tempstyrning kan vara av / på eller mer flexibel (En TEC ger baserat på vad den får. Lägre inspänning = mindre tempskillnad på de båda sidorna av elementet.) Nakdelar, man kyler luften, men inte kyler ytor som får strålningsvärme, hög luftfuktighet = garanterad kondens (is rent av) på kylflänsen som är på den kalla sidan. (I vivariet. Isen töar så klart när TEC'en inte är aktiv, och vattnet rinner bort, vilket är en del av problemet.) Det är den metoden som jag förstått är den vanligaste för att kyla ner ett akvarie från det jag läst i forumet. Är det utsidan som krävs för att nå maximal efekt? annars är det inga problem att ha detta invändigt i en dubbelvägg då.Det fungerar "hyfsat" med akvarium eftersom vattnet avger sin värme till kylslingan och sedan "sprider" kylan sig i karet. Dubbelvägg, eller inte, det här kommer kräva rätt stor kapacitet Där kommer nästa citat av mig in:TEC, eller kompressorkylning för att kyla vätskan i slingan är klart mer energikrävande, men kan hantera stora skillnader mellan rum och vivarie temp. Risken finns att det ger "solstekta stenar och kall mark" men det kanske inte är någon nakdel?Det här sättet riskerar helt enkelt att bli väldigt kostsamt för att få jämn temp i hela baljan.Hur menar du nu, om man sätter detta antigen i vägg eller tak på tanken så förstår jag inte riktigt hur det kan ge en varmare temp("solstekta stenar och kall mark) över den lägsta ytan? missförstår jag dig nu ?. Dock låter det tyvär som en stor nackdel, får inte va mer än 16-19grader vart man än befinner sig i burken och "solstekt" låter något äver den tempen. Jag vill uppnå en rätt så jämn lufttemp av denna temperatur, hadde vi talat om nån grad stigning i luft och på sten så hadde det inte vart några problem men över 20grader alltför nära botten kan bli ett problem. Solstekt syftar helt enkelt på strålningsvärme från lampor, eller i naturen, just från solen. Teoretiskt kan du kyla luften till ett par grader under minus, och stråla på så mycket energi att vatten skvätt på en sten kokar bort... Med resultatet att det snöar i burken efterhand som vattenångan kondenseras igen. En överdrift, visst. Men det beror huvudsakligen på din belysning.Nu har jag försig kanske inte riktigt gett helt rätt uppgifter med höjdnivån i burken..Kommer ha ca 1dm bottensubstrat inräknat med dubbelbotten för dränering,, sen även stigande mosskullar både fritt och mot vägg, så höjden ligger mer runt 40-30cm från taket, han inte riktigt tänka så långt innan jag beskrev vivariet.Som en ren gissning mellan tumme och pekfinger, skulle jag satsa på samma kylning som tidigare nämnts, den klassiska kylväskan. Kylellementet i väskorna brukar bara vara på 25-50w, jag hade försökt hitta ett på närmare 100w, och matat det med mindre spänning, dels för att TEC's är slösaktiga med energin när de närmar sig max effektivitet (helt enkelt mer kyla för samma ineffekt om elementets max effekt är högre) men även för att ha kapacitet över till sommarvärme osv. Lämpligtvis hade jag försökt hitta en analog styrning som baserar sig på tempen i baljan, den bör ha ingångar för att mäta 3 temperaturer, minst, och kunna styra 2 fläktutgångar, samt TEC'en. Det är självklart det sista som gör det lite klurigt...Mycket nöje.B!
Auditor Postat 16 januari 2009 Postat 16 januari 2009 Lämpligtvis hade jag försökt hitta en analog styrning som baserar sig på tempen i baljan, den bör ha ingångar för att mäta 3 temperaturer, minst, och kunna styra 2 fläktutgångar, samt TEC'en. Det är självklart det sista som gör det lite klurigt...Mycket nöje.B!Kan inte låta bli att tjata om GHL.. Det låter nämligen som om den skulle klara det (den som är i terrarie utförande iaf).Manual:http://www.aquariumcomputer.com/Download/Manual_ProfiLuxII_V405.pdf
-=Mr_B=- Postat 16 januari 2009 Postat 16 januari 2009 GHL kan inte på egenhand driva en TEC. Den kan teoretiskt sett (tror jag?) driva en TEC över transformator via sina "powerbars" men då enbart som av / på? Visst skulle det fungera, men hyfsat osnyggt.Eventuellt går det att styrra 1-10v dimmerfunktionen till en variabel transformator, och därigenom driva TEC'en, men jag känner inte till någon sådan intelligent transformator.B!
grius Postat 16 januari 2009 Författare Postat 16 januari 2009 "Nakdelar, man kyler luften, Nakdelar, man kyler luften, men inte kyler ytor som får strålningsvärme, hög luftfuktighet = garanterad kondens (is rent av) på kylflänsen som är på den kalla sidan. (I vivariet. Isen töar så klart när TEC'en inte är aktiv, och vattnet rinner bort, vilket är en del av problemet.) , hög luftfuktighet = garanterad kondens (is rent av) på kylflänsen som är på den kalla sidan. (I vivariet. Isen töar så klart när TEC'en inte är aktiv, och vattnet rinner bort, vilket är en del av problemet.) "Jag använder mig utav någon som hellst belysning förutom en 3LED armatur som jag kommer införskaffa. Men du menar att stenar då tex blir varmare("Nakdelar, man kyler luften, men inte kyler ytor som får strålningsvärme)" problemet med med kondens och rinnande vatten låter inte som ett problem om det inte är något annat som betyder problem där? Jag får själv droppande vatten från min picknik kylare, dock är det bra eftersom att det fuktar upp mossan som ligger rakt under."Teoretiskt kan du kyla luften till ett par grader under minus, och stråla på så mycket energi att vatten skvätt på en sten kokar bort"Ja det har du ju så rätt i, förstod det inte i detta samahang bara.Ditt sissta svaret är jag mest inne på när det gäller metoderna du tagit upp, det blir att googla runt vilket jag redan gjort och hittat vissa större modeller, men nu fick jag lite mer hum om watt antal det min drar och det du föreslog."och matat det med mindre spänning, dels för att TEC's är slösaktiga med energin när de närmar sig max effektivitet (helt enkelt mer kyla för samma ineffekt om elementets max effekt är högre) men även för att ha kapacitet över till sommarvärme osv. Lämpligtvis hade jag försökt hitta en analog styrning som baserar sig på tempen i baljan, den bör ha ingångar för att mäta 3 temperaturer, minst, och kunna styra 2 fläktutgångar, samt TEC'en. Det är självklart det sista som gör det lite klurigt"Finns det något sätt att få reda på hur jag ska bygga kylningssystemet från din info? nån sida eller så för det där hajjar jag inte speciellt mykt av. Så kommer behöva mer hjälp hur jag ska bygga, kan börja med att leta upp ett lock av kraftigare modell och sen återkomma med sissta frågorna.Tack så mykt Björn, du har vart till stor hjälp.Mvh.
grius Postat 16 januari 2009 Författare Postat 16 januari 2009 http://www.mobilegas.co.uk/mobilecoolbox/proelectriccoolbox/tropicool.htmhttp://www.mobilegas.co.uk/mobilecoolbox/proelectriccoolbox/Vet ej hur det där skulle funka men låter å ser bra ut hehe.http://www.waeco.se/(S(uuwjaq45qvjlmc55qc2x0w45))/engine.wbf?gclid=CIqX9ozHk5gCFQ00QwodCU5nmwKan det här möjligen vara något tro?http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?%40where.ItemID%40EQ%3B=604081&denied%3B=yesDenna va även intressant.http://www.conrad.se/?category=SHOP_AREA_14748_0822018&ref=adwords&subref=SHOP_AREA_14748_0822018&ws_tp1=kw&gclid=CNq1ipfNk5gCFU4g3god3SEnmwhttp://www.conrad.se/?category=SHOP_AREA_14748_0822018&ref=adwords&subref=SHOP_AREA_14748_0822018&ws_tp1=kw&gclid=CNq1ipfNk5gCFU4g3god3SEnmwMvh
grius Postat 16 januari 2009 Författare Postat 16 januari 2009 http://shop.conrad.se/websale7/Termoelektrisk-kyl--och-v%e4rmebox-W35-DC%2fAC.htm?Ctx=%7bver%2f7%2fver%7d%7bst%2f3eb%2fst%7d%7bcmd%2f0%2fcmd%7d%7bm%2fwebsale%2fm%7d%7bs%2fconrad%2dswe%2fs%7d%7bl%2f01%2daa%2fl%7d%7bmi%2fSHOP%5fAREA%5f14748%5f0822018%2fmi%7d%7bpi%2f853848%2fpi%7d%7bpo%2f1%2fpo%7d%7bfc%2fx%2ffc%7d%7bp1%2feb8bf5aa6ce314d32c1a0688bfaa4d9d%2fp1%7d%7bmd5%2f6ffa8beddfd203fe2a2c90537c6af2d1%2fmd5%7dVart fel i länkandet på de sissta.
-=Mr_B=- Postat 16 januari 2009 Postat 16 januari 2009 Jag blir förvirrad var gång jag försöker läsa inlägget efter mitt, och ger officiellt upp försöket att förstå det i detalj. Det är något med dina citat som ställer till det för mig. Men jag är flexibel, så jag ska försöka svara i alla fall.Jag hade INTE köpt någon av ovan länkade kylboxar, utan istället köpt en lös TEC och ett par kylflänsar. Den in mot vivariet hade jag varit väldigt noga med att lacka, för att inte metalen ska kunna fälla något till invånarna i baljan. Optimala flänsar kan nog bli svårt, eventuellt CPU flänsar för datorer i koppar. På den varma sidan (utsidan) är det ett klart mindre problem. Om det får lov att kosta, så använd en Heatpipe lösning, även den enklast tillgänglig som CPU kylare...Lösa TEC's är enkla att få tag på, Ebay är underbart.B!
grius Postat 16 januari 2009 Författare Postat 16 januari 2009 Jag förstår att du blir förvirrad, det blir även jag, försökt att "citera" som ni gör men försår inte riktigt hur man gör. Alltid svårt med nya forum.Men okey jag ska följa ditt råd, är det för att du inte tror att dessa kyllock kommer ge tillräkligt med kyld luft eller är det bara så att den andra metoden är praktiskare?Då ställer jag sissta frågan, vad för kapacitet är det som gäller på ett löst TEC samt kylflänsar för det va det jag behövde i princip bara? hur långt mellanrum ska jag ha mellan flänsarna, längen på taket är 100cm.Men jag ska ta och pröva på denna metod för den låter lovande! får hoppas på det bästa. Ska kolla upp Heatpipe lösning.Hemst mykt tack Björn för så nogranna svar på mina frågor!Mvh.
grius Postat 16 januari 2009 Författare Postat 16 januari 2009 Har kollat runt lite å fann den här CPU kylaren med Heatpipe om jag inte missförstår.. kan va nått? jag har verkligen noll koll. http://www.webhallen.com/prod.php?id=76410
-=Mr_B=- Postat 16 januari 2009 Postat 16 januari 2009 Citera knappen nere till höger i inläggen är hjälpsam när man citerar. Att jag sen har den dåliga vanan att klippa och klistra så bara det jag anser är relevant av citatet är kvar när jag är färdig gör att det tar lite längre tid, men man får snygga rutor med text i. ;- )Locken är för all del färdiga "enheter" med större delen av vad du behöver, allt utom styrelektroniken, men dess effekt är gissningsvis för låg. Iofs, ska du bara belysa det med LED's och isolerar baljan för övrigt så kanske, men jag hadde det till trots satsat på en kraftfullare modell, om så bara för att vara säker på att jag har marginaler att röra mig på.Om vi pratar mer direkt angående hårdvara. Du kommer behöva en bit neopren tyg, eller två. För att täta mellan in och utsida, med TEC'en i mellan. Om man ska köra den late, men lite dyra varianten, snackar man med en verkstad och får gjort 2 kopparskivor som är något större än TEC'en, med två-tre hål, och försänkningar till mutter och skalle lägns varje sida. Skivan bör vara minst 5mm tjock, 10 är inte fel. (för att motverka flex, koppar är nu inte så styvt) Skivorna ska vara urfrästa på den sidan som kommer ligga mot TEC'en, så att det finns plats till elkabel, och neoprentyg mellan kopparbiten och (glas)väggen det ska sitta på. När man drar ihopa det här, kan man i stort sett inte skada TEC'en så länge man spänner jämt runt om. En TEC ska ha ett par tons tryck på sig innan den börjar svettas, så risken är mycket större att man knäcker glasskivan där kablaget ska in och ut... På koppar plattorna monteras sen de valda kylflänsarna. Om man har gott om pengar kan man använda något i still med den här, Nexus SLP-775 på insidan, och då använda de 4'a hålen i hörnen som 4'a av montage hålen. (det behövs då minst ett hål till, försänkt, i mitten på varje kortsida.) Det finns annars med all säkerhet andra lägprofilflänsar att använda på insidan för rimligare pengar. Är inte storleken ett problem är kanske Thermaltake Venus-12 ett tänkbart alternativ.På utsidan var jag mer inne på något i still med Scythe Kama Cross eller Zalman CNP9300AT.Det var som sagt den lata versionen. Den billiga innebär att man gör båda plattorna / kylflänsarna av ordentliga, massiva kopparbitar, På vilka man förstplanslipar & fräser baksidan (spåret för tillpassning till TEC'en.) sedan borrar och försänker för montage skruvarna, och avslutande med en tunn metalklinga sågar spår så man får önskad höjd på kylflänsarna. Det hela är egentligen en skitsak... Ända tills det ska sågas för kylflänsar. Man vill ha 3-6cm höga kylflänsar (in / utsida) i alla fall, och dessa ska vara max 1mm tjocka. Spåret mellan dem ska vara mellan tumme och pekfinger 2-3 gånger så stort. (Ju högre flänsar, desto bredare mellan dem. Annars orkar inte fläkten blåsa ned luften i botten) Sen finns det "bra nog" varianten med. Köp kylfläns från Elfa. Skräp, oftast svart eloxiderad aluminium. Såga till den så den är "lagom lång" och få någon lokal skola att göra borr/fräsjobbet för att kunna montera det hela. På hela taget kommer det fungera lika bra, men iom den mycket sämre verkningsgraden på kylflänsarna kommer ljudnivån från fläktarna bli högre...Shit va text det blev. Och inte blev det speciellt begripligt iheller.Jaja. Fråga om du undrar. Typ.B!
grius Postat 17 januari 2009 Författare Postat 17 januari 2009 Återkommer imorron med frågor å svar./Tomas
grius Postat 17 januari 2009 Författare Postat 17 januari 2009 Nu förstår jag inte riktigt vad jag håller på med, blir inte rätt någonstans.
grius Postat 17 januari 2009 Författare Postat 17 januari 2009 Hej Björn. Jag verkar inte förstår hur man citerar på detta forum."Locken är för all del färdiga "enheter" med större delen av vad du behöver, allt utom styrelektroniken, men dess effekt är gissningsvis för låg. Iofs, ska du bara belysa det med LED's och isolerar baljan för övrigt så kanske, men jag hadde det till trots satsat på en kraftfullare modell, om så bara för att vara säker på att jag har marginaler att röra mig på."Jo kanske är lika bra då att satsa på nå starkare, lite trisst om det funkar halvdant när man lagt ut endel pengar."Om vi pratar mer direkt angående hårdvara. Du kommer behöva en bit neopren tyg, eller två. För att täta mellan in och utsida, med TEC'en i mellan. Om man ska köra den late, men lite dyra varianten, snackar man med en verkstad och får gjort 2 kopparskivor som är något större än TEC'en, med två-tre hål, och försänkningar till mutter och skalle lägns varje sida. Skivan bör vara minst 5mm tjock, 10 är inte fel. (för att motverka flex, koppar är nu inte så styvt) Skivorna ska vara urfrästa på den sidan som kommer ligga mot TEC'en, så att det finns plats till elkabel, och neoprentyg mellan kopparbiten och (glas)väggen det ska sitta på. När man drar ihopa det här, kan man i stort sett inte skada TEC'en så länge man spänner jämt runt om. En TEC ska ha ett par tons tryck på sig innan den börjar svettas, så risken är mycket större att man knäcker glasskivan där kablaget ska in och ut... På koppar plattorna monteras sen de valda kylflänsarna. Om man har gott om pengar kan man använda något i still med den här, Nexus SLP-775 på insidan, och då använda de 4'a hålen i hörnen som 4'a av montage hålen. (det behövs då minst ett hål till, försänkt, i mitten på varje kortsida.) Det finns annars med all säkerhet andra lägprofilflänsar att använda på insidan för rimligare pengar. Är inte storleken ett problem är kanske Thermaltake Venus-12 ett tänkbart alternativ.På utsidan var jag mer inne på något i still med Scythe Kama Cross eller Zalman CNP9300AT."Vet ej hur detta citat lyckades. Men men det är här jag tänker köra på, frågan är nu bara va en TEC kostar? kollade runt en massa igår men hittade inge priser eller företag som säljer dessa förutom( http://www.supercool.se/ ) fast inga priser utsatta.Vart ska man ta sig för att få detta fixat, är det bara fråga nån verkstad och sen ge beskrivning och ha med sig delarna? Ja citeringen gick ju åt fanders fast jag försökt och redigerat.Mvh.
Rekommenderade inlägg