Gå till innehåll

Snakehead


Auditor

Rekommenderade inlägg

Hade jag haft sötvatten nu så tror jag att jag hade hittat en ny favorit fisk -shark_smiley

http://faqgo.com/2008/02/19/panic-after-man-eating-snakehead-fish-caught-in-britain/

http://en.wikipedia.org/wiki/Channidae

Det låter lite som en utmaning nämligen..

If in an enclosed area they will try anything to escape. If in an aquarium they will charge at full force and tend to knock over the aquarium or shatter the glass
Dubbed the “gangster” of the fish world, it eats everything it comes across and has even been reported to kill people.
“That giant snakehead has no fear. It even attacks human beings when protecting its fry.”

The same fish caused chaos when they made it into the U.S. in 2002.

Snipers were set up on river banks to shoot them and entire lakes were poisoned in a bid to wipe them out.

Låter det inte lockande?

*edit: det där att den skulle döda folk å slå sönder akvarium verkar ordentligt överdrivet. Ser ut som det finns många filmer på youtube med den fisken i akvarium.

**edit: och många puckon som har dem i alldeles för små akvarier och matar dem med hamstrar och möss.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På Malmö Akvarieförenings senaste möte för drygt en vecka sedan, höll Joel Björnsson ett föredrag betitlat 'Rovfiskar i Akvarium'. Han visade bilder och tog upp flera arter av ormhuvudsfiskar som finns att få tag på i handeln. Inte alla är lika överjävligt aggressiva, men de värsta arterna knäcker lätt täckglas när de försöker hugga efter något ovanför akvariet.

Hans eget exemplar gick ensamt i ett 720-litersakvarium. Han beskrev hur den, när den matades, blev helt skogsvild och rev all inredning i jakten på bytet. Dess vassa tänder klöv fiskar på 15-20 cm mitt itu med ett hugg. Den arten hade samma typ av trekantiga tänder som en vithaj, vassa och skärande för att kunna slita stycken ur bytet.

Det finns ett par medlemmar i Malmö Akvarium som har andra och lugnare arter av ormhuvudsfiskar, och som också lyckats föda upp yngel på dem. Så nog finns de att få tag på om du är sugen...

Några arter är extremt snygga och ovanliga och betingar priser på många tusen kronor när de någon enstaka gång dyker upp i handeln.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

.... Så nog finns de att få tag på om du är sugen...

Några arter är extremt snygga och ovanliga och betingar priser på många tusen kronor när de någon enstaka gång dyker upp i handeln.

Bossen har ett akvarie på 1400 liter i vårat fikarum, försökt övertyga han om det förträffliga att köra FO där, utan att lyckas dock.

Kanske kan lägga fram iden om snakeheads istället.

Men rovfiskar i denna storleken är väll egentligen bara roliga då de äter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

"has no fear. It even attacks human beings when protecting its fry.”

Först tänkte jag svara något i stil med (länk), men istället för att sjunka så lågt nöjer mig med att kommentera ovanstående citat med att det gör ju faktiskt Clownfiskar också.

Nu respekterar vi att detta är ett saltforum tycker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Guest
Detta ämne är stängt för fler inlägg
×
×
  • Skapa Ny...