Gå till innehåll

Clownhotell 54L


kibebe

Rekommenderade inlägg

Hej,

Tänkte nu börja med denna härliga hobby!

Hade tidigare när jag var liten grabb ett sötvattensakvarium, men nu tänkte jag testa ett saltvatten.

Några bra tips att tänka på i början?

Har hört att det inte ska vara nämnvärt svårare med ett saltvattensakvarium, stämmer det?

Ge gärna förslag på vilka fiskar och hur många som skulle få plats i ett litet 54L. Vill ju inte trycka in för mångafrown.gif

Clownfiskar är ett måste, likaså någon kirurgfisk.

Även ett par räkor skulle vara nice.

Manderin är väl hyffsat svårskött? Kanske inte så bra för en nybörjare.

Tacksam för all svar!biggrin.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några bra tips att tänka på i början?

Har hört att det inte ska vara nämnvärt svårare med ett saltvattensakvarium, stämmer det?

Som Stig skriver så bör du läsa på andras trådar om hur de har gjort, -bok och läsa på, kolla upp saker du inte förstår via vår sökfunktion (det mesta har varit uppe flera gånger tidigare).

Tålamod är A och O för att lyckas och hålla ett saltkar i drift.

Ang. svårt eller ej, det beror nog vem du frågar, jag tycker att att mindre kar som det du valt är relativt enkelt att hålla, men om du kommer upp i storlek så kan det ta mer på krafterna för en nybörjare.

Ge gärna förslag på vilka fiskar och hur många som skulle få plats i ett litet 54L. Vill ju inte trycka in för många

Här ska du få två bra länkar, men läs på om den fisk du är intreserad av innan du köper den.

Länk 1.

Länk 2.

Du kan även läsa om dem på Reeflex.

Clownfiskar är ett måste, likaså någon kirurgfisk.

Även ett par räkor skulle vara nice.

Manderin är väl hyffsat svårskött? Kanske inte så bra för en nybörjare.

Clownfiskar kan funka bra, men jag skulle inte rekommendera någon kirurg till ett kar mindre än 250 liter faktiskt. Kirurger blir stora och simmar mycket, de behöver yta att röra sig på.

Mandarin är som du skriver inget för dig heller.

Sen behöver du inte använda Zoopets smileys, vi har våra egna här på guiden, om du väljer att svara i avancerat läge så kommer du åt dem alla. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...