Gå till innehåll

Kalkvatten + KH


mano

Rekommenderade inlägg

Har nyligen börjat med kalkvatten, dels för att slippa tillsätta buffer varje dag (eller ännu oftare) och dels för att få stabilare värden på kalcium och KH. Har gjort en Tunze DIY lösning, i dagligt tal en PET-flaska. Jag använder inte osmos utan vanligt kranvatten och tillsatsen sker droppvis, ca 1-2 droppar per sekund.

Då till frågorna;

  • Varför lyckas inte kalkvattnet hålla uppe KH?
  • Kan kranvattnet påverka tillsatsen av karbonater negativt?

post-3383-14468916659425_thumb.gif

Började med kalkvatten 16.01 och har inte tillsatt något KH eller kalcium höjande sedan dess.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan inte höja KH med kalkvatten. KH är ett mått på hur mycket karbonater du har d.v.s. vattnets buffertförmåga. Det behövs både kalcium och karbonater så du ska fortsätta tillsätta kalkvatten men behöver också tillsätta buffert. Sen hänger alltihop med varandra och ph't har betydelse plus magnesium o.s.v.

Det finns enkla och bra beskrivningar i någon tråd. Sök efter saltvattenskemi eller nåt sånt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan inte höja KH med kalkvatten. KH är ett mått på hur mycket karbonater du har d.v.s. vattnets buffertförmåga. Det behövs både Kalcium och karbonater så du ska fortsätta tillsätta kalkvatten men behöver också tillsätta buffert. Sen hänger alltihop med varandra och ph't har betydelse plus magnesium o.s.v.

Det finns enkla och bra beskrivningar i någon tråd. Sök efter saltvattenskemi eller nåt sånt.

På riktigt?? Trodde det var det som var bra med KW att man tillsatte både Calciom och karbonater. I mitt fall så ser jag att KH går upp av KW men har svårare o få upp Ca...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lite karbonater kanske man får men det duger inte enligt min uppfattning.

Sökte lite och hittade ett par bra artiklar.

Här finns mer att läsa om KH och kalkvatten och vad som händer vid tillsättning:

http://reefkeeping.com/issues/2005-07/rhf/index.php#5

och lite bakgrund

http://reefkeeping.com/issues/2006-06/rhf/index.php#2

Märkligt med din iaktagelse att du höjer KH men inte kalcium med kalkvatten. Hur har du det med magnesiumnivån, är den OK?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag råder er att läsa "Saltvattenskemi för dummies" som ligger klistrad överst i denna forumsdel.

Kalkvatten

Vatten utblandat med kalciumhydroxid Ca(OH)2. Höjer kalciumhalten i akvariet

vilket behövs för koralltillväxten mm.

Lågt KH: Tillsätt bikarbonat

Lågt KH + Lågt Ca: Se till Magnesium har rätt nivå först, sedan tillsätt kalcium och

buffer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mäter inte Magnesium. Har inte skaffat sånna tester än.

Men eftersom jag bara har använt mig av kalkvatten än så länge och mitt KH är så pass högt som det är (12) så trodde jag det berodde på det... Blev lite snopen nu bara.

Har ett nystartar kar och har inte så mycke koraller o kalkalgtillväxt än så mina resultat är nog inget man ska på allvar än....

Ska läsa på mera....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag råder er att läsa "Saltvattenskemi för dummies" som ligger klistrad överst i denna forumsdel.

Då får väl jag fortsätta att citera samma källa

Lågt KH + pH + Ca: ’Kalkvatten’, (se Appendix A)
Har läst den artikeln många gånger, även lasses om kalkvatten och ett par i reefkeeping.com och har hela tiden fått uppfattningen att kalkvatten är väldigt bra till att hålla uppe KH men kan ha svårare att hålla uppe kalcium om man har mycket koraller och en hög tillväxt.

Därför blev jag förvånad när KH fortfarande faller som en sten men kalcium hållt sig konstant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...