Gå till innehåll

Guide för nybörjare


Mikiz

Rekommenderade inlägg

Hejsan

Undrade om det är någon av er kunniga som skulle orka skriva ihop en guide för oss nybörjare.

Vet att det kan vara förmätet att be om detta men jag känner att det är en hel del spridda frågor från nybörjare över forumet. Finns en del bra artiklar typ "vattenkemi för dummies" den var klockren. Men jag kunde inte hitta någon direkt övergripande startguide.

Skulle skriva en själv om jag inte var nybörjare själv.

Typ en Ikea förklaring på hur man startar upp stegvis.

Tex..

1. Fyll i sand

2. fyll i Osmos vatten

2.1 fyll i sand och mät att värdena är ok.

2.2 Lägg gärna i bakterieflora.

3. lägg i Levande sten ( tumregel 1kg per liter vatten)

4. Låt systemet rulla på för att stabilisera i ca 3-6 veckor

Var bara en ide, vad tycker ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bäst är att kolla nån av trådarna om uppstarter här. Hitta ett akvarie som har funkat bra o gör som han gjorde. Måste vara bästa sättet då det finns många sätt att starta på.

Det är av denna anledningen jag envisas med att forstätta skriva i min tråd om mitt akvarie. När man är ny är det kul o läsa om hur andra gjorde och vad som hände i dom olika stadierna för dom. Vilka vattenvärlden dom hade osv...

Du skriver ju själv lite om hur man ska göra. Då har du ju snappat en del.

Starta ett akvarie o se det som din uppgift att skriva den där guiden, dålär du dig mest.

/M

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sen kan man hosta upp med några hundralappar för en bra bok, t.ex. saltvattensakvariet av daniel knoop! i den står det stegvis hur man KAN gå till väga för att starta upp ett saltvattensakvarium.

Jag har lånat: Knop, Daniel, Saltvattensakvariet 2005 från biblioteket.

Tänkte bara att man kunde sammanfatta alla spridda frågor i en guide och uppdatera den istället för att samma frågor florerar många gånger om eftersom det är svårt att hitta eller veta om denna fråga ställts förut.

Om någon håller på med detta redan så är ju det utmärkt.

Kan tillägga att detta forum är väldigt bra. Kunniga och trevliga människor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan tillägga att detta forum är väldigt bra. Kunniga och trevliga människor.

Detta tycker jag att dom som svara på frågor ska tå åt sig av. Jag har spenderat flertal timmar dom senaste dagarna på detta forum för att läsa på hur man startar ett saltvatten akvarium.

Och inte i någon tråd har jag sett nedlåtande svar. Är så van vid sötvatten forum där många nybörjare blir idiotförklarade mer eller mindre från början.

Så alla ni som står ut och svara på alla frågor som vi nybörjare har ska ha ett stort tack !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har själv haft en tanke på om guiden skulle gynnas av en "nybörjar-FAQ".

Hur många gånger stöts och blöts inte här frågor som:

När kan jag stoppa i första djuren?

Måste jag ha osmos?

Kan jag göra om mitt sötvattenkar till salt?

etc etc

Ett problem är väl att kunskapen i salt-hobbyn är lite bristfällig, dvs det florerar mängder av olika "skolor" - t ex om hur djup sandbädd man ska ha, om ljuset ska vara släckt eller tänt under inkörning med mera där så att säga den kollektiva erfarenheten/kunskapen pga av komplexiteten i hobbyn gör att det är svårt att avgöra vad som är bäst. Guiden skulle ju inte gynnas av en FAQ som säger att djup sandbädd är bra eller dåligt. Men kanske skulle man kunna i en FAQ samla lite olika svar och teorier enligt "å ena sidan finns det dom som tycker, men å andra sidan gör några tvärtom" vad gäller de punkter där inte ens de som skriver seriösa böcker i ämnet nått fram till en konsensus.

Men det här är en fråga som jag liksom bara väckt nu - de som driver sajten och modererar inläggen får ju säga vad dom tycker.

För övrigt Marie HBG: du har nog ännu inte stött på hur debatten ibland kan hetta till i just dom frågor där folk har olika teorier men jag tycker att moderatorerna är bra på att rensa ut inlägg som inte är konstruktiva. Så det är ju en eloge till moderatorerna. Men generellt: ja, du har rätt. Jag har hållit på i snart ett år med salt - och jag tycker att stämningen inom hobbyn är oerhört mycker mer hjälpsam och trevlig än i andra sammanhang som lätt kan bli nedlåtande mot nybörjare. Jag har blivit skjutsad hit och dit, hembjuden till folk och fått lite gratis-grejer här och där. Dom hära skåningarna här nere är ju fantastiska på att släppa in en gröngöling i sitt lilla gäng - ni vet ju vilka ni är så inga namn behöver nämnas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jo, jag förstår att det alltid finns olika skolor och olika uppfattningar om vad som är bra eller dåligt.

Tänkte att det borde gå att beskriva "basic" saker som de flesta håller med om utan att gå in på detaljer.

Kanske är svårt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...