Gå till innehåll

Cirolanid isopoder. ser dom ut så här?


Rekommenderade inlägg

hallå!

åter igen till mina isopods.

jag kör med ett yterfilter just nu för att få bort partiklar i vattnet och nu när ja gjorde rent det så hittade ja dom här små goingarna. är det Cirolanid isopoder eller är det nån snällare variant?

för några veckor sen så såg ja en på min clown fisk men nu har mina fiskar inte varit angripna av dom på länge vad ja vet.

jag har köpt en boxräka (stenopus hisidus) (banded coral shrimp) och en mandarin fisk som för hoppningsvis ska äta upp dom. nån som har nått råd på mer som äter dom? och om det är Cirolanid isopoder!

post-4122-14468916661004_thumb.jpg

post-4122-14468916661136_thumb.jpg

post-4122-14468916661261_thumb.jpg

post-4122-1446891666138_thumb.jpg

post-4122-14468916661497_thumb.jpg

post-4122-14468916661607_thumb.jpg

post-4122-14468916661717_thumb.jpg

post-4122-14468916661826_thumb.jpg

post-4122-14468916661938_thumb.jpg

post-4122-144689166621_thumb.jpg

post-4122-14468916662229_thumb.jpg

post-4122-14468916662346_thumb.jpg

post-4122-14468916662456_thumb.jpg

post-4122-14468916662567_thumb.jpg

post-4122-1446891666268_thumb.jpg

post-4122-14468916662807_thumb.jpg

post-4122-14468916662921_thumb.jpg

post-4122-14468916663037_thumb.jpg

post-4122-14468916663163_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp det där är cirolanid isopoder, du verkar ha rätt många dessutom... mitt tipps är nästan att köra fisklöst ett tag, eller skaffa fler typ av putsar räkor som kan plocka bort dem från fiskarna när parasiterna satt sig på fisken.

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har 2 st putsaräkor och 2 st äldräkor..

dom som ja hittade hade inte blod i sig iallafall så dom har inte vart på nån fisk på senaste tiden för när dom har vart på fisken så har dom en rödkropp...

fisklöst!!! tror inte på det för dom äter ju allt som går att äta..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag har 2 st putsaräkor och 2 st äldräkor..

dom som ja hittade hade inte blod i sig iallafall så dom har inte vart på nån fisk på senaste tiden för när dom har vart på fisken så har dom en rödkropp...

fisklöst!!! tror inte på det för dom äter ju allt som går att äta..

Johan, annars så har jag plats för dina fiskar :skrattar:

Det måste ju finnas något annat sett att bli av med dessa vampyr kryp. Vilka tips har du fått ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mitt bäste tips är stenupusen och mandarinen.. får se om dom äter upp dom.. har ju inte sett nån på nån fisk på länge nu.. hoppas hoppas hoppas... det kanske va dom 3 sista som gömde sig i pumpen. min anorektsia mandarin måste ha skrämt slag på dom... eller nått.. :/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mitt bäste tips är stenupusen och mandarinen.. får se om dom äter upp dom.. har ju inte sett nån på nån fisk på länge nu.. hoppas hoppas hoppas... det kanske va dom 3 sista som gömde sig i pumpen. min anorektsia mandarin måste ha skrämt slag på dom... eller nått.. :/

Jagade Mandarinen in dom i pumpen -haj-

Du kunde ju bara ha en stenupusen (räkan), så du måste hitta på något annat.

Tanke: en fälla som bara krypen kommer in i, lägga något gott i bara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har prövat fälla.. gick inte så bra.. men den fällan va kanske inte optimal för dom små krypen. kanske ska bygga mig en fälla i helgen.

eller så startar ja upp ett enbart räk och korallkar... det lär ja vara ganska ensam om..

Du måste testa dig fram vad dom tycker om, förrutom dina fiskar :)

Kryddburk i glas, och en fryst räka i. Det brukar ju sitta ett plastlock i burkarna, någon borde ju ha lagom stort hål. Du skulle kunna prova räka,mussla, m.m.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

räk mix går fint. dom va dom galna i det förut.. men en färsk räka luktar ju lite mera så det kanske är en ide.. blir till att bygga fälla i helgen.. en tripp till stockholm också..

Du måste testa dig fram vad dom tycker om, förrutom dina fiskar :)

Kryddburk i glas, och en fryst räka i. Det brukar ju sitta ett plastlock i burkarna, någon borde ju ha lagom stort hål. Du skulle kunna prova räka,mussla, m.m.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...
hallå :)

kan detta vara en isopod som sitter fast på min clown?

jag kunnde tyvärr inte ta en bättre bild

kan man ta bort den med pincett eller är risken större att man skadar fisken?

hallå!

det är en isopod som sitter fast.. satt fast.. den har väl släppt nu?

vart tror du isopoden kan ha kommit ifrån? vart och när köpte du din LS?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade ett gäng såna (5-6 tycken) Tog en bit crab-stick på en såndär lång "grillpincett" och stoppa ner när det var släkt för natten...*VIPS*...sen var det bara att skaka av dem en efter en i ett glas med vatten...och i med ättika =)

Provade även med en bit stekt fläskkotlett och den gick hem med =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade ett gäng såna (5-6 tycken) Tog en bit crab-stick på en såndär lång "grillpincett" och stoppa ner när det var släkt för natten...*VIPS*...sen var det bara att skaka av dem en efter en i ett glas med vatten...och i med ättika =)

Provade även med en bit stekt fläskkotlett och den gick hem med =)

är det så man gör... det ska jag prova ikväll.. med risk för att det kommer att sitta 5 sniglar och suga av crab-stick biten.. fast ja välger nog en räkbit. eller är det fisk men ska ha. tänkte på att crab-stick är ju fisk.. men sen när du säger att det funkar med STEKT fläskotlett så är det ju bara att glöma den teorin:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...