Gå till innehåll

Få tyst på överrinningen.


zyberzeb

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har surfat runt på Guiden ett tag för att hitta en bra lösning på mitt problem. Men det verkar var lite olika bud som gäller. Så därför undrar jag om någon kan hjälpa mig med de förutsättningar som jag har.

Var sommaren 2006 som jag drog igång karet, har nu tömt det på nytt för att göra om belysning och filterlösningen. Jag har två 60mm hål borrade i botten på karet, tyvärr ganska mitt i.

Skickar med info från sommaren 2006, se länk. Ni får bortse från att det är sötvatten, tekniken är ju den samma.

http://web.telia.com/~u95403903/

Om ni vill ha flera detalj bilder så kan jag fixa det.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är PVC rör som jag dragit mot bakrutan. På ena sidan sitter ett försök till en Durso Stand pipe, den svälger tyvärr för lite vatten. Hade Durso stand pipe på båda sidor först, då sög pumpen sumpen torr. Så på andra sidan har jag satt en bigpack låda och tystat med vanlig blå filtermatta.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3600l/h pump - tycker det borde räckte med 1 rör.

Om möjlig skulle jag använt 1 rör till durso med kammare, och det andra som extra avrinning ifall det svämmar över pga stopp i durso eller annat. (så har jag det efter en stopp=översvämmning i durso pga snigel för 2 år sedan).

Sedan gäller det identifiera vart det låter, om upp vid insuget (luft eller vatten ljud) eller när det komme till sumpen - bubblor eller vatten från 'fritt fall' mm.

Edit:

"Tyvärr var jag tvungen att ta till två hål, ett lyckades inte svälja allt returvatten från min Eheim som pumpar 3600l/h."

-> 32mm borde räcka: (http://reefcentral.com/calc/drain.php)

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är själv inne på Petnyms förslag om hävert. Eftersom jag har två rör till sumpen borde jag kunna ha ett som hävert och det andra som reserv. Som det ser ut nu är det för grovt för hävert. Är det bara att sätta en kran längst ner på röret för att strypa häverteffekten?

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är själv inne på Petnyms förslag om hävert. Eftersom jag har två rör till sumpen borde jag kunna ha ett som hävert och det andra som reserv. Som det ser ut nu är det för grovt för hävert. Är det bara att sätta en kran längst ner på röret för att strypa häverteffekten?

Ja, så har jag själv gjort. En kran på vardera röret. Hävertrörets kran reglerar du så att det tar nästan allt vatten utan att den suger luft. Durso-röret reglerar du som vanligt. Eventuellt har man ett tredje reservrör annars bör man se till att pumpen i sumpen inte kan pumpa upp så mycket vatten i akvariet att det kan svämma över. Detta blir väldigt tyst eftersom hävertröret inte tar någon luft i kombination med den låga genomströmmningen i Durso-röret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är själv inne på Petnyms förslag om hävert. Eftersom jag har två rör till sumpen borde jag kunna ha ett som hävert och det andra som reserv. Som det ser ut nu är det för grovt för hävert. Är det bara att sätta en kran längst ner på röret för att strypa häverteffekten?

/Johan

Japp så enkelt är det sätt en förminskning med rör och kran där nere å justera nivån i ytavrinningen med kranen

Det var en salig röra på fiskar du har i karet ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för goda råd.

Gav ändå upp överrinningen i går. Har siliconat över hålen i botten. Bli BTN slimeline som bakgrund och skapa en filterkammare i ena hörnet. Först filtreras vattnet genom filtermattan för att sedan pumpas upp och rinna genom ett droppfilter. Hoppas det funkar, annars får jag öppna hålen igen. Största orsaken var att hålen satt i mitten på akvariumet, pvcrör och BTN är ingen snygg kombo.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, det hade jag kunnat gjort. Problemet var att de gick via två 90gradare från mitten på akvariet till baksidan. Tror inte det hade blivit snyggt att bygga in dem, lite för långa rör att klä in. Ska testköra, mitt nya koncept ordentligt innan jag sitter nöjd denna gång. Kanske får jag tänka om och öppna upp igen, har ju kvar alla rör och genomgångar.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...