Gå till innehåll

vilka krabbor är snälla?


Irrbloss

Rekommenderade inlägg

hehe jag reeflexade och letade upp den första gröna krabba. en krabba som heter smaragdkrabba kan ju gärna inte vara annat en grön :D. Där stod det mithrax så jag visste inte hehe. Men mithraxen är alltså en krabba jag skulle kunna ha? jag hittade nämnligen en krabba en kväll för ett tag sedan som såg lite ut som den brunare varianten av smaragdkrabban. Vill helst inte ta bort honom om han nu äns lever för han har ju t.o.m fått ett namn :D. sen är ju en liten faktor att han flyttat in i den största stenen i hela akvariet som har håligheter överallt. som att hitta en nål i en höstack

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har läst på olika ställen att smaragdkrabbor kan bli problematiska när de blir större och då få för sig att ge sig på och äta saker man inte vill att de ska äta.

Bästa förslaget är nog en porslinskrabba av nåt slag eftersom de lever genom att filtrera vattnet med små solfjädrar. Jag har en Neopetrolisthes oshimai sedan ett 3 månader tillbaka eller så. Här sitter han och filtrerar:

attachment.php?attachmentid=27438&stc=1&thumb=1&d=1225638074

Han är smustig av alger på bilden - det har han aldrig varit sen han var nyinköpt. Han ömsar skal så snabbt att han algerna inte hinner få fäste längre. Inte aggressiv alls om inget närmar sig honom - han slår med klorna och stampar med fötterna om eremiter eller borstmaskar kommer för nära, men så fort som vänder om så lugnar han sig och fortsätter filtrera. Han är väl nu efter lite tillväxt ca 4 cm i diameter med ben och klor. Matar honom lite extra nån enstaka gång ibland genom att spruta ut krossade flingor och pellets i strömmarna där han sitter annars så får han i sig av småpartiklar som ändå far omkring i vattnet plus att jag ibland ser att han får fatt på en artemia eller stor flinga när jag matar fiskarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min favorit är Lybia Tessellata, pom-pom krabba...

Dom är små men riktigt underhållande, man får se dom lösa konflikter med fiskarna i karet genom att jabba med sina små anemoner;)

//NiXoN

Jag har alltid undrat vad det är för anemoner dom har?

Är det en speciell art eller tar dom vad som helst?

Är det små plutte-arter eller är det unga exemplar av större?

Finns det nån risk att man kan sprida in en massa skit (majano/aiptasia eller liknande skräp) via pompomen?

Nån som vet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar vara en speciell art, jag har fått en känsla av att dom "fraggar" sina anemoner om dom börjar bli för stora. Jag har tidigare haft en krabba som hade endast en anemon, plötsligt så märkte jag att hans vanliga anemon såg mindre ut och han hade en liten i sin andra klo.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en decorator crab (kamoflage krabba) som hittills inte har förstört något i mitt kar men vet att dem kan ta vissa mjukkoraller och kamoflera sig med (min har bara tagit alger) så jag skulle kunna rekommendera den men då finns det väl någon med dåliga erfarenheter utav den arten som skriker rakt ut kanske? :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är din dagaktiv? Jag har fått en drös med LS, men mina är bara framme på natten.

Fått en drös med LS?? Vilken turgubbe du var då. Själv fick jag betala dyra pengar för min. Eller inte så jättedyra, men jag fick betala i alla fall.

Jodå, han är framme hela tiden. Verkar inte vara nån skillnad i beteende mellan natt och dag. Iofs gillar han att sitta bakom en sten så man måste kolla från sidan för att se honom alltsom oftast men det tror jag inte beror på att han är rädd. När han var ny i karet sprang han runt och provsatt på flera olika ställen i karet - ett tag (när bilden togs) satt han fullt synlig precis vid framrutan till exempel. Jag tror mer att han slutligen hittade ett ställe (nära både överrinning och streamer) med bra strömmar och en liten grotta att springa in i om han blir rädd så nu håller han sig på det stället. Ibland när jag matar fiskarna springer han ifrån grottan och då kan man se honom framifrån också - antagligen är det ännu bättre strömmar att få mat i där, men sämre med skydd så dit springer han bara om det finns extra mycket mat i vattnet?

Men jag kanske ska sluta fundera på hur krabbor tänker? Allt kanske bara är en instinkt utan nån baktanke?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en decorator crab (kamoflage krabba) som hittills inte har förstört något i mitt kar men vet att dem kan ta vissa mjukkoraller och kamoflera sig med (min har bara tagit alger) så jag skulle kunna rekommendera den men då finns det väl någon med dåliga erfarenheter utav den arten som skriker rakt ut kanske? :P

Jag tycker de är trevliga utom när de får för sig att kamoflera sig med dyra knappar eller R. florida..

finns någon bild på dem i min tråd om mitt akvarium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För övrigt ska det ju finnas en massa krabbor som lever i symbiosliknande förhållanden med vissa stenkoraller och som också ska vara snälla.

Hittade lite fina exempel här:

http://www.chucksaddiction.com/coral_crabs.html

Problemet är väl att dessa krabbor inte handlas direkt med utan man får hoppas på att få in dom som liftare om man är sugen.

Och när jag letade lite efter det på nätet hittade jag en skitcool bild här:

http://www.imagequest3d.com/pages/articles/trapezius.htm

Vadå David mot Goliat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

så porclinskrabbor eller smaragdkrabbor är alternativet för mig då. tack för hjälpen jag borde kunna hitta de så kallad mitraxarna relativt lätt. Har för mig att bengan på Marinakvariet har en del. Man vill ju gärna ha någon som inte är as rädd och bara kommer ut när det är mörkt dock. Kanske Porclinskrabban är mer dagaktiv?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...