Gå till innehåll

Vilket Kh bör osmosvatten ha? salthalt och temp?


jontebgood22

Rekommenderade inlägg

Hejsan

Sitter och funderar på hur allt hänger ihop och undrar vilken KH som osmosvatten bör ha?

Vad jag har förstått hänger salthalten ihop med tempratur och KH med PH är detta rätt fattat?

Hur gör ni när ni blandar nytt vatten?

Om karet tex har 26 grader kanske det nya vattnet håller endast 24. Blandar man då salt i det kommer ju salthalten att ändras när man häller det i karet och tempraturen ökar med 2 grader... är detta ngt som ni tänker på? eller kan man strunta i det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej.

Kh på osmosvatten ligger mellan 0-1. beror på hur högt Kh man har i vattnet där man bor.

jag värmar upp mitt saltvatten till 25 grader när ja mäter det. dom flästa mätarna är gjorde för 25 gradit vatten, men om du skulle ha 24 så tror ja inte att det blir så stor skilnad.

hur mycket vatten har du tänkt att byta och hur ofta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar byta 10% varje gång men inte ägnat så mycket tankar åt detta med temp och salthalt utan mest putsat i salt tills den visat 1.025 typ. Nu har jag plötsligt fått en insikt om detta och hur det påverkar det mesta så jag skall strax iväg och köpa en våg att väga saltet med. Jag kör zeovith och byter varje vecka. tack för svaret :) Mätte mitt KH i osmosvattnet och det låg på 2.3-3...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom flesta sltsorter ger en rätt blandning mellen 37-40 g /liter osmosvatten. Det ska stå på hinken. jag blandar kanppt 40g / liter av mitt salt för att få en halt på 1,025. Kör med refraktometer så jag blandar exakt med hjälp av den. Åk ner till biltema och klöp en digital köksvåg, den fungerar utmärkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...