Gå till innehåll

f-n att man aldrig kan bestämma sig


starmaker

Rekommenderade inlägg

för att skaffa saltvatten, har nu tittat på RSM i fyra veckor men kommer inte till skott, de är ju inte så dyra nu på Bromma zoo, så man borde ju passa på, eller vad säger ni?.....

Med tanke på att du kommer att lägga ut mer än 5-6 gånger kostnaden av själva RSM:et inom ditt första år (min grova kalkyl) på "övrigt" så ska du tänka igenom köpet ordentligt på helt egen hand. Det är ju ingen lönsam ekonomisk investering du gör. Men det är kanske en investering i livskvalitet? ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på att du kommer att lägga ut mer än 5-6 gånger kostnaden av själva RSM:et inom ditt första år (min grova kalkyl) på "övrigt" så ska du tänka igenom köpet ordentligt på helt egen hand. Det är ju ingen lönsam ekonomisk investering du gör. Men det är kanske en investering i livskvalitet? ;-)
jo det kostar att ligga på topp typ .O) jag har ju dig i närheten annars om jag hamnar i knipa med något :o)
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på att du kommer att lägga ut mer än 5-6 gånger kostnaden av själva RSM:et inom ditt första år (min grova kalkyl) på "övrigt" så ska du tänka igenom köpet ordentligt på helt egen hand. Det är ju ingen lönsam ekonomisk investering du gör. Men det är kanske en investering i livskvalitet? ;-)

Lite väl överdrivet tycker jag, men det är dyrare än man tror, ligger nog själv runt 3 gånger kostnaden för själva RSM'et efter 9-10 månader, köpte iof karet mycket dyrare än vad det kostar idag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte nyss ett nanokar på 58 liter för 2200 kr. Än så länge har jag bara köpt till sand, sten, extra pump, ny skummare, lite tester, salt och en termometer vilket alla har vart nödvändiga (går att köpa så mkt mer om man vill modda lite till osv) och det har gått på ca 2000 kr bara det. Då har jag ännu inte köpt något levande alls. Så själva akvariet brukar oftast vara det billiga. man får kanske räkna med lika mkt till (som karet kostade) det första året på tillbehör samt levande. Sen får man ju lägga ut mer pengar ju mer saker du köper naturligtvis (såsom koraller, fiskar osv).

edit: Då har jag dessutom lånat min killes refraktometer (ca 500 kr) och osmos (ca 1800 kr) så den kostnaden slapp jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...