Gå till innehåll

äntligen!!!


Lable

Rekommenderade inlägg

Nu är det äntligen daxx att starta mitt eget lilla nano-reef.

Mitt nya kar ligger på 90L.

Nu undrar jag:

hur mycket levande sten borde jag ha?

jag har tänkt att ha clownfiskar och en eller flera till sorters, några försklag? helst färgranna fiskar :)

Har tänkt att ha en BTA anemon också, kommer den kunna leva i mitt lilla kar?

Som ni ser är jag en nybörjare i detta områda men har dock erfarenhet av sötvattenfisk. Finns det någonting mer jag borde tänka på?

Tack på förhand // Lable

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du kan satsa på runt 10kg sten, skulle du tycka att det är förlite sen så kan du köpa till något enstaka kilo till sen..

ang klownfiskar , satsa på en enkel sort tex vanliga 'Nemo' och kör bara en sort, då kan du ha ett par i. sen fastnar du säkert för någon bottenlevande fisk också mm, men ta det lite lugnt.

ang anemonen så vänta länge med den och läs på så du vet vad du ger dig in på.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Manne!

en sak till.. hur många clownisar borde jag börja med?

Vad är det för stor fet sten alla har i mitten av sina akvarium? Det är väl inte levande sten? Jag skämms nästan över att ställa sådana här frågor men please be patient with me :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kanske inte har föklarat mig rätt.. Jag har bara glaset.

Nu behöver jag vägledning steg för steg om hur jag ska göra samt hur mycket av varje jag ska ha. Sand, storlek på pump, hur stor behysning. Skummare? Hur mycket levande sten. Och hur många clownisar jag kan ha i mitt startakvarium.

Tack för alla svar :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kanske inte har föklarat mig rätt.. Jag har bara glaset.

Nu behöver jag vägledning steg för steg om hur jag ska göra samt hur mycket av varje jag ska ha. Sand, storlek på pump, hur stor behysning. Skummare? Hur mycket levande sten. Och hur många clownisar jag kan ha i mitt startakvarium.

Tack för alla svar :)

först, köp/låna en bok om hur man startar saltvattens akvarium (t.ex. "salvattensakvarium" av daniel knop)

10kg levadnde sten

gärna levande sand ca 3cm på botten

cirkulation 10 gånger din volym i timman, dvs minst 1000l/h

belysning beroende på vad du ska ha för koraller, men om du ska ha lite stenkoraller så är metallhalogen att rekonmendera, annars så kan T5 belysning funka också!

skummare behöver du i lämplig storlek, en påhängsskummare antar jag att du ska ha, för du ska väl inte ha ett sump-kar?

köp endast 2 st clowner av samma sort!

anemon kan du vänta med !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...