Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Postat

Kan andra koraller ta illa vid sig om de ligger för nära skivanemoner?

Har vissa som inte bryr sig och har vissa som har dragit ihop sig jättemycket sedan de kom i närheten av skivisarna. Kan detta ha någon samband eller är det troligen någon annan faktor som gör att skivisarna drar ihop sig?

Postat

Har också märkt det så så är det nog tror inte att dom bränner utan snarare stör

Postat
  • Författare

Tänkte väl det i och med att vissa koraller bor vägg-i-vägg med mina skivanemoner så kan de ju inte brännas.

Eller så har de utvecklat enakvarie-symbios.

Postat

Nej.. Jag har som sagt fått skivisar av folk som hadde stora problem. Har med egna ögon sett skivanemoner som kvävt / bränntstenkoraller.smiley5.gif.

Postat

Kvävt är ju en heklt annan sak än att bränna dom växer ju som ogräs så dom kan lätt kväva andra koraller

Postat

Skivanemoner dödar SPS koraller. Om detta sker genom "bränning", eller annan kemisk krigföring låter jag vara osagt, men det är definitivt inte bara genom skuggning. Det kräver dock att de är i kontakt med varandra.

Har själv i rpincip slaktat ett kar bara för att utrota skivanemoner(hade tusentals!) som gjorde livet surt för mina SPS-koraller. Andra mjukkoraller har jag inte sett störas påsamma sätt (d.v.s. dödande), däremot tycker jag mig märka attäven mjukkoraller trivs bättre om de inte växer i kontakt med skivanemoner.

/Klas (som aldrig någonsin kommer att introducera någon skivanemon i mina kar)

Postat
  • Författare

Några flera som har mött problemet med att andra koraller inte klarar av skivisar?

Har en del skivisar i akvariet nu och de står farligt nära min favorit SPS.

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.