Dimorb Postat 11 oktober 2004 Postat 11 oktober 2004 Kan andra koraller ta illa vid sig om de ligger för nära skivanemoner?Har vissa som inte bryr sig och har vissa som har dragit ihop sig jättemycket sedan de kom i närheten av skivisarna. Kan detta ha någon samband eller är det troligen någon annan faktor som gör att skivisarna drar ihop sig? Citera
petrol Postat 11 oktober 2004 Postat 11 oktober 2004 Ja, Det är tack vare det jag har fått gratis skivanemoner Citera
jimmy Postat 11 oktober 2004 Postat 11 oktober 2004 Har också märkt det så så är det nog tror inte att dom bränner utan snarare stör Citera
Dimorb Postat 12 oktober 2004 Författare Postat 12 oktober 2004 Tänkte väl det i och med att vissa koraller bor vägg-i-vägg med mina skivanemoner så kan de ju inte brännas. Eller så har de utvecklat enakvarie-symbios. Citera
petrol Postat 12 oktober 2004 Postat 12 oktober 2004 Nej.. Jag har som sagt fått skivisar av folk som hadde stora problem. Har med egna ögon sett skivanemoner som kvävt / bränntstenkoraller.. Citera
jimmy Postat 12 oktober 2004 Postat 12 oktober 2004 Kvävt är ju en heklt annan sak än att bränna dom växer ju som ogräs så dom kan lätt kväva andra koraller Citera
Klas Postat 12 oktober 2004 Postat 12 oktober 2004 Skivanemoner dödar SPS koraller. Om detta sker genom "bränning", eller annan kemisk krigföring låter jag vara osagt, men det är definitivt inte bara genom skuggning. Det kräver dock att de är i kontakt med varandra. Har själv i rpincip slaktat ett kar bara för att utrota skivanemoner(hade tusentals!) som gjorde livet surt för mina SPS-koraller. Andra mjukkoraller har jag inte sett störas påsamma sätt (d.v.s. dödande), däremot tycker jag mig märka attäven mjukkoraller trivs bättre om de inte växer i kontakt med skivanemoner./Klas (som aldrig någonsin kommer att introducera någon skivanemon i mina kar) Citera
Dimorb Postat 12 oktober 2004 Författare Postat 12 oktober 2004 Några flera som har mött problemet med att andra koraller inte klarar av skivisar? Har en del skivisar i akvariet nu och de står farligt nära min favorit SPS. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.