Gå till innehåll

Geo's Första 150 L Salt


Kontrollerar...

Rekommenderade inlägg

Jag är också relativt ny, har inget akvarium än (får ett på om 2 dagar, tolvslaget passerade precis :) ) men så som jag har förstått det behöver man:

ett kar, ser att du skrivit 150 L :)

Pump, ska ha minst 10 gånger akvariet volym som pumpeffekt

skummare, brukar stå för vilka akvarium dem passar till (eftersom jag har samma storlek på mitt kar rekommenderar jag aqua medic - miniflotor)

filter, inner- eller ytterfilter. Jag ska ha eheim 2210 innerfilter

värmare, ca 50 - 80watt

belysning, mer en smaksak, jag ska ha metallhalogen (MH) på 150Watt

levande sand, 3 cm på botten

salt, Jag ska ha H2Ocean ca 6 kg (?)

Osmos är bra att ha, vet inte riktigt vad den har för funktion, men min ska vara AquaLight - PicoBello med aqualight silikatfilter

Levande sten, om du ska ha koraller (?), 10 - 15% av karets volym. Jag ska ha 15Kg till att börja med.

Tester, Alla tester måste du ha, skulle gärna räkna upp alla men dem kan jag inte helt, men nitrit, ammoniak, Ph och Kh kan jag ^^

+ Bakteriekulturer är alltid bra att ha, Reef Evolution står med på min inköpslista :)

Jag ber om ursäkt om det är några fel i min text, finns alltid plats för rättelser och rekommendationer :)

mvh/ Lable

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen, om du ska ha koraller så bör du även ha magnesium och kalcium test.

Överväg om du ska ha sump.

Levande sten bör du ha i vilket fall som helst, då det hjälper till att hålla goda vattenvärden.

Var medveten om att detta inte är billigt, samt att om du inte kan så mycket så läs på mer för då kan det undvika andra onödiga kostnader. En bok som jag tror alla har läst och som alla rekommenderar att läsa är Daniel Knops bok, den är grundläggande.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ni borde nog ta ett snack med någon lokal saltis, det finns några i/kring tälje trakten...

//NiXoN

jag vet inte vad jag ska fråga mer om. Har varit inne på korallrevet flera gånger. ;)

kan jag först köra igång utan sump och sedan uppgradera efter ett tag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hallå!

Lable det finns många fördelar med att ha en sump. du får en större vatten volym och då är det lättare att hålla jämnare vattenvärden. sen kan du göma all teknik där i. det kommer att bli ganska mycket skit i karet annars och ja tror att du häldre har fiskar i karet en en massa pumpar och jävulsytg :)

sen tycker ja att du ska läsa på hur mycket som hälst om saltvatten. det är så mycket lättare och roligare att hålla på med salt om man vet vad och varför saker och ting händer i sitt kar. om du ska låna en bok se till att boken rätt så ny. det har hänt mycket inom salt den senaste tiden. och tänk på att alla har en egen åsikt om hur saker och ting ska vara så lita inte blint på vad alla skriver. bilda dig en egen åsikt.

dom råden fick ja när ja startade upp mitt kar för 2.5 månader sen. och ja har inte stöt på några problem.. en.... :)

lycka till!!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...