Gå till innehåll

Kirurg i RSM 130


Mikiz

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag skulle vilja köpa en kirurg och ha i mitt RSM 130.

Har sett att affären hade kirurger i ett RSM kar.

Nu ser jag däremot att maxlängden är 20 cm vilken innebär att den kan bli rätt stor.

Och om det blir så att den lider i mitt kar för att det är för litet så får jag helt enkelt avstå.

Vad tycker ni?

Mvh

Mikis

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tre kirurger i ett 240 liters Juwel akvarium (och 2 bottenlevande fiskar) och det funkar bra, men de behöver mycket simutrymme så man får tänka på det när man planerar med stenen och inte ha så många fiskar. Kanske en kirurg (som är liten) samt en lite mindre fisk och någon bottenlevande fisk till ditt kar.

Mina växer inte så fort men min plan är ju att starta ett större kar senare och det tror jag är bra att ha i åtanke när man skaffar fiskar som riskerar att växa ur akvariet.

Vilken typ av kirurg tänkte du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tre kirurger i ett 240 liters Juwel akvarium (och 2 bottenlevande fiskar) och det funkar bra, men de behöver mycket simutrymme så man får tänka på det när man planerar med stenen och inte ha så många fiskar. Kanske en kirurg (som är liten) samt en lite mindre fisk och någon bottenlevande fisk till ditt kar.

Mina växer inte så fort men min plan är ju att starta ett större kar senare och det tror jag är bra att ha i åtanke när man skaffar fiskar som riskerar att växa ur akvariet.

Vilken typ av kirurg tänkte du?

Kanske borde nämnt det: post_old.gif Gul Kirurg Zebrasoma flavescens

1 kirurg och 2 clowner totalt i ett RSM är ursprungsplanen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dom flesta här på guiden kommer att säga att det inte är en bra med en kirurg i ett så pass

litet akvarium.. dom vill ha mer utrymme än vad du kan ge.!

du kanske kan hitta ett pyttelitet ex av kirurgen o prova men märker du att den inte trivs så

se till att du kan byta bort den eller dylikt, annars lär den nog stressas ihjäl tillslut.

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker ett minimått på karet för gula kirurger är 120 cm. När de växer upp i små kar blir de ofta stressade och börjar patrullera efter framrutan + att de är mer aggresiva i små kar. Det finns några blennider som mår bättre i små kar t.ex Ecsenius bicolor som jag i och för sig inte haft i kortare kar än 75cm men det bör gå bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

dom flesta här på guiden kommer att säga att det inte är en bra med en kirurg i ett så pass

litet akvarium.. dom vill ha mer utrymme än vad du kan ge.!

du kanske kan hitta ett pyttelitet ex av kirurgen o prova men märker du att den inte trivs så

se till att du kan byta bort den eller dylikt, annars lär den nog stressas ihjäl tillslut.

mvh manne

Ok tack för svaren

Ja. Tror jag börjar med 2 clowner. Ska kolla om jag ser ett litet exemplar av Kirurg. Men det känns ju lite synd att göra sig av med den när man haft den flera år. Kände en smula ångest när min gula Scalare "kolja" blev såld med mitt sötvattensakvarium hehe.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en flavescens och en hepatus i mitt lido inga som helst problem skaffa bara små fiskar från start sen när dom blir för stora så kan jag garantera dig att det finns andra som har hem åt dom !

Se bara till att dom alltid har mat jag har alltid lite nori lr salad i en klämma åt mina och dom utfodras varje dag med levande artemia och pellets var tredje dag får dom fryst mat och i bland lite räka kan ju säga att dom är extremt lugna och mätta så dom slås alldrig lr är stimmiga som jag sett andra exemplar som är i stora kar !

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men sen ser du hur de fiskarna i den butiken mår också.........

Precis. Lite svårt att tolka beteendet på fisken under 15 minuter för att se om det är onormalt beteende.

Är dock inte naiv nog att tro att zoo affärernas behandling av djuren skulle vara optimalt. Därav beslutet att fråga de som bryr sig i detta forum och som inte har kommersiella intressen att tänka på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...