Gå till innehåll

Vad hände med vattnet/saltet?


Christer T

Rekommenderade inlägg

Ungefär som jag brukar inför vattenbyten så blandade jag igår kväll 20 liter vatten med salt för 50 l bytesvatten. När jag nu kom hem och skulle blanda i resterande "nygjorda" 30 liter så var det en vit beläggning på allt i tunnan jag blandar i. Pump, värmare, termometer och insidan av plasttunnan. Har vattnet på något sätt blivit mättat? Kommer den vita beläggningen lösa upp sig nu när jag slagit på mer vatten? Är blandningen förstörd?

Tacksam för hjälp!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan vara ute och cyckla nu, men har för mig att du inte skall blanda vatten i salt utan salt i vatten pga utfällningsrisk. Du blandade iofs säkert salt i vatten i de första 20 litrarna, men fick kanske utfällning pga för hög koncentration.

Men som sagt jag kan ha blandat ihop detta med någon annan blandning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Exakt - att blanda en slurry som du verkar bruka göra kan vara vanskligt, speciellt om man kör de salt som redan från början har höga kalciumvärden. Du har med din metod ett salt med mer än dubbel koncentrationen av kalcium, magnesium och karbonat innan du gör slutspädningen. Det är självklart att risken för utfällning av kalcium/magnesiumkarbonat är mycket stor i detta fall och det är troligt att så skett denna gång. Det är jag inte förvånad över - däremot att du inte råkat ut för det innan om du alltid blandat så.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4y2RwP8DcQ+d6rT9ATiAAAAAElFTkSuQmCC

Löstes fällningen upp i vattnet igen? Om jag har förstått kemin rätt så går det inte att reversera utfällningen utan vidare och i så fall har du mindre kalcium & magnesium i det vattnet som du nu använde.. Antar jag..

Tveksamt om det löstes upp. förmodligen stämmer det som du säger men eftersom vattenbytet var knappt 10% av volymen så räknar jag inte med att det har någon stor påverkan. Ska kolla värdena imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...