Gå till innehåll

Någon som har ett geografiskt begränsat akvarium?


Ahab

Rekommenderade inlägg

Inom sötvattensakvaristiken är det ju vanligt med akvarium begränsade till en viss sjö, ett flodsystem såsom Malawi, Tanganyika, Amzonas mm. Många sötvattensakvarister skulle aldrig drömma om att blanda afrikanska och sydamerikans fiskar eller Malawi med Tanganyika.

Givetvis är det en viss skillnad med saltvatten då världshaven är sammankopplade och många saltvattensfiskar har stor utbredning. Men man skulle ju ändå kunna skapa ett akvarium med fiskar och koraller endast från tex Röda Havet, Karibien, Hawaii mm.

Finns det någon som har ett sådant eller hur resonerar ni?

Är själv sugen på ett Röda Havet akvarium efter några veckors snorkling där i höstas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskar känns som att det borde gå, beroende på hur många man skall ha i karet. Sen sätter ju karets storlek begränsningar för vissa arter. Även plånboken kan spela in eftersom sohal och xanthurum inte är de billigaste fiskarna.

Koraller däremot, där känns det svårare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På sätt och vis har jag ju ett 'geografiskt' akvarium, kallsalt från västkusten blir ju av praktiska orsaker av den typen.

Annars blir det nog lite bökigt inte minst eftersom många handlare har lite diffus uppfattning av vad det är de har till salu. Det krånglar ju till saken och dessutom kan man ha olika ambitionsnivå. Somliga med geografiska sötvattenskar plockar fiskar från ett visst område men har växter från vart som helst. Samma princip går säkert att köra i saltvatten fastän då koraller i stället för växter. Man kan ju också fundera på om det nu skall vara geografiskt, om man stoppar i en individ från en art som förekommer på stället som man vill efterlikna men där individen kommer från nåt helt annat ställe, hur räknas det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sista sötvattensbaljan jag har kvar, är på väg ut den med, men har inte hittat någon som vill ha den än. I den finns äkta biltema Blästersand, kolsten från energiverket nere i hamnen, Aquael svart bakgrund längs 3 sidor... Och malawisar. Växterna är Vallisneria som återfinns i sjön, mina är dock två odlingsformer, för storlekens skull. Jag har inget intresse av en meter som ligger och flyter i ytan.

Biotop-korrekt? Kanske.

Saltvattnet... Uh. Salig röra, mestadels begränsat just av kostnaden. det känns inte heller som om man är speciellt intresserad av att göra skillnad på de olika biotoperna från återförsäljarnas sida, så att göra informerade inköp, är ju närmast hopplöst.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...