Gå till innehåll

Överdosera kalkvatten möjligt?


Marko

Rekommenderade inlägg

Nej. Kalkvatten är i princip ofarligt att använda. Häll bara aldrig i den vita geggan som ligger i botten. Det enda som kan hända egentligen är att du ökar Ph värdet för fort men om du fyller på kvällstid ungefär när lyset slocknat så är det ingen fara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4y2RwP8DcQ+d6rT9ATiAAAAAElFTkSuQmCC

Ok, tack Wiking!

Anledningen till att jag frågar är att jag på inrådan av Leif har börjat ha kalkvatten i auto top-off:en. Dock så tyckte Leif att en 30/70 mix av kalkvatten/osmosvatten skulle räcka, men det blir grötigt i ATO tanken - av CO2, som jag har läst mig till här på guiden. Tänkte att det borde ju inte vara helt omöjligt att kopiera funktionen av Tunzes 80 Euros läskflaska med två slangar i för att bli av med utfällningen, men då blir ju top offen med 100% kalkvatten så att säga.

Anyways, långt utlägg för ett enkelt tack!

Nån som har tips på en lämplig behållare? Tänkte att en 1,5-2 liters vore lagom, skulle dock vilja ha en stor kork så att det är lättare att fylla på pulver + genomskinlig så att man ser vad som händer.. Mjukmedelflaskan ser ganska bra ut visserligen, men det kanske finns nån supersmart lösning som någon sitter på (och som innebär att jag inte behöver börja tvätta)?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nån som har tips på en lämplig behållare? Tänkte att en 1,5-2 liters vore lagom, skulle dock vilja ha en stor kork så att det är lättare att fylla på pulver + genomskinlig så att man ser vad som händer.. Mjukmedelflaskan ser ganska bra ut visserligen, men det kanske finns nån supersmart lösning som någon sitter på (och som innebär att jag inte behöver börja tvätta)?

Jag har kört ca en månad med en 1,5 liters PET-flaska, men man måste ju använda en tratt för att fylla på nytt pulver. Om man kan gå ner i storlek så skulle man kunna använda en 50 cl MER-flaska, den har en rätt stor öppning. Tror inte man behöver en större flaska än så ändå till ett RSM.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4y2RwP8DcQ+d6rT9ATiAAAAAElFTkSuQmCC

Jag har kört ca en månad med en 1,5 liters PET-flaska, men man måste ju använda en tratt för att fylla på nytt pulver. Om man kan gå ner i storlek så skulle man kunna använda en 50 cl MER-flaska, den har en rätt stor öppning. Tror inte man behöver en större flaska än så ändå till ett RSM.

Mm. en fördel med min undermåliga lösning just nu är att jag ser exakt hur mycket vatten osmolatorn pytsar i varje gång eftersom det blir fina kalkränder i dunken. Ska mäta volymen på det och fundera därifrån.

Tänker att vattnet som kommer in i kalkmixern (heter det så?) inte ska röra upp sediment så att det hamnar i karet, men samtidigt röra om lagom så att det blandas och hinner lägga sig innan det är dags att fylla på igen.

Så inkommande slang ner nästan i botten på flaskan, och utgående tar jag från toppen, sen avgör volymen vatten som pytsas i karet volymen på kalkmixern. Skulle inte bli förvånad om det var faktor-Pi på det...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

En liten uppdatering bara - har kört nu i 2 månader med en 1,5 liters PET med två slangar igenom korken. Inmatnings-slangen i flaskan går nästan till botten (1cm över), och utmatnings-slangen från flaskan till karet går nästan från toppen (3cm ner från locket).

Fungerar mycket bra på RSM, när det ska fyllas på så rör det inkommande vattnet om i sörjan på botten, men det hinner inte virvla upp innan pumpen stängs av. Vattnet hinner också klarna bra tills det är dags för nästa påfyllning.

Kan såklart ändras till sommaren så får hålla ett öga på det när det börjar bli varmare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En liten uppdatering bara - har kört nu i 2 månader med en 1,5 liters PET med två slangar igenom korken. Inmatnings-slangen i flaskan går nästan till botten (1cm över), och utmatnings-slangen från flaskan till karet går nästan från toppen (3cm ner från locket).

Fungerar mycket bra på RSM, när det ska fyllas på så rör det inkommande vattnet om i sörjan på botten, men det hinner inte virvla upp innan pumpen stängs av. Vattnet hinner också klarna bra tills det är dags för nästa påfyllning.

Kan såklart ändras till sommaren så får hålla ett öga på det när det börjar bli varmare.

en liten bild på hela lösningen hade varit kul att få se.! har lite samma tankar..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...