Gå till innehåll

Hitta "knäpparen"


Mattias Malmö

Rekommenderade inlägg

Det knäpper ju nåt vansinnigt i, tror jag båda mina kar. Det känns så när det har knäppt när jag är i rummet i alla fall att ibland kommer det från det ena och ibland från det andra.

Ibland en enstaka hög smäll, ibland flera ganska snabba.

Jag har lyst och letat i veckor nu utan att se nåt som skulle kunna vara "skurken". Troligen en eller flera pistolräkor. Tror inte riktigt på mantis för jag ingen större snäcka, eremit eller min porslinskrabba som dött på ett par-tre månader. Skulle kanske kunna vara en liten mantis som bara tar små liftar-snäckor som jag inte märker att de försvinner?

Om man inte har en aning om var i karet djuret finns - hur stor sannolikhet har man att lyckas få nåt i en fälla? Jag misstänker bara att jag dagligen får tömma ut den på eremiter... nån som vet hur man bygger en lämplig fälla? PET-flaska helt enkelt, en sån liten 50cl - om man stoppar en mat i och bara lutar mot några stenar, kan det funka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror själv inte att alla som hör smällar o knäpp från akvariet har mantisar i det. Har du snäckor? Dom brukar skaka på sig ganska ofta, särskilt om du har eremiter som kliver på dom. Sitter dom nära en glasruta eller en sten så smäller/knäpper det om dom....

Kan vara så enkelt.....

/M

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror själv inte att alla som hör smällar o knäpp från akvariet har mantisar i det. Har du snäckor? Dom brukar skaka på sig ganska ofta, särskilt om du har eremiter som kliver på dom. Sitter dom nära en glasruta eller en sten så smäller/knäpper det om dom....

Kan vara så enkelt.....

/M

Tror inte det - jag har hört hur det brukar låta när snäckorna ruskar sig och när eremiterna trillar omkring mot glaset. De ljuden är ingenting mot smällarna jag ibland hör - dom är mycket gällare och högre, typ som knallpulverpistol fast inte riktigt den styrkan på ljudet men mer åt det hållet än nåt jag hört när jag sett snäckorna och eremiterna sitta och "snurra". Det finns inte en chans att jag skulle hört dom ljuden in i sovrummet - men smällarna hör jag klart och tydligt. Dessutom - det ena karet har jag inget större än små 4 mm liftarsnäckor i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...