Gå till innehåll

Har eremiter ihjäl varandra?


Zemilor

Rekommenderade inlägg

Hej!

Kom hem från jobbet idag och såg en död skallös blåbenad eremit ligga jämte min lite större Blåbenade. Första tanke var att han tagit den lite mindre av mina två och varierat kosten av alger med. Så gick för tvätta av armarna för o rensa undan det och ser då min lilla eremit kila runt släpandes på liket.. Lite paff av skådespelet, men sen började jag fundera.

Införskaffade en E. Quadricolor anemon som hade fäst sig på korallsand hos handlaren för ca en vecka sen. såfort tanken slog mig rotade jag genom de resterna som anemonen släppte när den vandrade mot sin nya favoritplats, och nog hittade jag ett eremitskal ibland korallsanden.

Så efter ett långt inledande kommer min stilla frågan? Har min stora eremit dragit ut den mindre eremiten ur sitt skal (skalet är oskatt) och haft tidig kräftskiva trots att den låtit min andra än mindre eremit hålla sig utanför menyn i över tre veckor.

Eller är det så att Anemonen "hållt fast" eremiten genom att fästa sig vid den i affären och på så sätt svultit ihjäl den??

De båda eremiterna jag köpt och lagt i, växer så de knakar, de växlar skal och verkar ha de allmänt trevligt i mitt clownhotell. Så om de nu fanns mat, extra skal och vad de verkar vara två fredliga eremiter som polare varför hittade jag den död då?

Nån som har en tredje fundering? har jag rätt i frågan om anemonen eller har jag en kannibal till eremit?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Bara en tanke......vi har tre blåbenade eremiter varav den ena har "lurats" vid ett par tillfällen. Den har ömsat och krypit långt in i ett nytt skal. Detta har fått oss att tro att den har varit död vid några tillfällen för att nån dag senare helt plötsligt knata omkring precis som vanligt. Så har du kollat om den finns i nått av de extra skalen? som sagt bara en tanke......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du säker på att någon har dött? ligger det inte något snäckskal intill så är det väldigt stor sannolikhet att det är det är den som stod bredvid som ömsat skal. Jag har blivit lurad av av det två gånger, varav första var när karet var precis nystartat. Och det inte fanns något annat i karet (Eremiten följde med stenen), jag var lite upprörd över att mitt första djur gick och dog, men när jag letade efter skalet efter den så såg man plötsligt att den mådde hur bra som helst.. Dom kan självklart döda varandra, men det är oftast för att få tag på ett större skal, men oftast är det den större som har det större skalet och den som ville ha det brukar fly i 200 knyck ifrån platsen. Det ömsade skalet ifrån en eremit ser ganska precis ut som den levande eremiten, förutom att bakdelen brukar vara lite genomskinlig och "fnasig", antar att det är där den tar sig ur sitt gamla exoskelett.. Och att dom byter upp sig i hemstorlek är inte ovanligt, mina byter med varandra när den största väljer ett nytt skal :) Första tanken är alltid att någonting dött, men sen kommer man på att nära där det tomma skalet stod fanns det ett annat skal tidigare, nån dag senare ser man det en rackare i ett nytt flott skal :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå nog är jag säker på att den var död. Själva kroppen låg på rygg och guppade på en LS, innan den minsta eremiten började tugga på den. och när jag tog upp resterna fanns de inte minsta rörelse att skymta och ja la den på ett plastlock medans jag bytte vatten efter det hade den inte heller rört sig.

Kroppen var dock hyggligt intakt och skalet var helt så jag tror den har svultit ihjäl då anemonen hållt fast den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag tänker skriva nu är baserat på erfarenhet från landeremiter. Troligen gäller det för vattenlevande också men vad vet jag.

Eremiter kan mycket väl ge sig på varann men händer det så beror det oftast på något av följande:

- Skalbyte och brist på gömställen. Då menar jag alltså djurets skal, inte snäckskalet. Nyömsade djur är helt skyddslösa och kommer de inte undan så kan de inte försvara sig mot några attacker. Landeremiter måste ha djup sand att gräva ner sig i, annars får de svårt när de ömsar.

- Djuret är sjukt. Försvagade djur kan angripas och det sista en eremit brukar göra innan den tackar för sig är att lämna snäckskalet. Utan det skyddet är den rökt.

- Brist på snäckskal. Eremiter är starkt beroende av lämpliga skal och att kunna byta upp sig efterhand. Finns det inget att byta med som är obebott så kan de i brist på bättre terrorisera andra eremiter i hopp om att jaga ut dem och se om deras skal passar bättre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det sissta nämda som Bygert skrev, hände mig för någon månad sen med mina två blåbenta.

Och det sluta med att den enna flydde från sitt skal medas den andra tog över skalet.

Dan efter när jag kom hem från jobbet så va den "flyende erimiten" död i den andars skal som va något mindre.

Har aldrig sett en erimit så agresiv förut, den som dog hade aldrig någon skans ändå va dom i stort sett lika stora utan skal.

Nu kliver han runt med ett alldels för stort skal istället, och riskerar att riva ner koraller då jag själv inte har hitta något lämpligt skal till han.

/Nicke

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På ämnet, jag har 3 arter eremiter i mitt RSM, Elegans (numera bara en), Digueti (2) och tricolor (5). Hade två eleganser, stora fina, den ena försvann, jag hittade ett par klor på en sten, så jag trodde den ömsat och gömde sig.. men, den har inte varit framme på två -tre veckor.. Jag har kollat alla stora skal, den finns ingenstans.

Ingen aning vem som tog den, men misstänker att det var en av Diguetina, de verkar aggressiva när de väljer skal, sista skalbytet rök en snigel.. urvalet såg ut ungefär som, ta närmsta bästa.

Vet inte, men går krabbor på eremiter? Jag har nämligen sett en stor svart som är i storlek med elegansen

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...