Gå till innehåll

Långsamt experiment i en 43-liters burk


Slanten

Rekommenderade inlägg

Hej alla glada saltisar!

Jag är en inbiten kallvattensakvarist sedan länge, men när jag såg ett inlägg med nedanstående beskrivning blev jag riktigt sugen att testa. Det är väldigt lockande att se hur livet från LS:en utvecklas och ett nytt litet eko-system växer fram. Tyvärr har jag glömt vem som postade inlägget, så du får gärna hojta till. Äras den som äras bör!

Mina planer ser ut så här. Kan det vara lämpligt?

Jag har det mesta av hårdvarorna liggande på hyllan redan. Det är bara att plocka fram ett liiitet akvarium på 43 liter och fylla med saltvatten.

Cirkulationen ska skötas av en Hydor Koralia 1 som ger 1500 L/h.

Min gamla Aquamedic MidiFlotor får skumma i ett hörn. Den kanske är lite för stor, rent fysiskt sett. Får se om den fungerar för den sticker ganska högt över vattenytan.

En Tetra-doppvärmare får ge den gosiga värmen. Det kommer att kännas skönt att kunna stoppa ner händerna och inte bli stelfrusen på 1 minut, som i mitt andra akvarium…

Det enda jag inte har är belysningen. Jag har annonserat här på forumet efter en 70W MH-armatur utan resultat ännu. Så om nån har en eller två armaturer liggandes är det bara att hojta till. Den andra armaturen ska jag ha till mitt kallvattensakvarium.

När jag tänker efter… Kan man sätta in en 70W lampa i en 150W-armatur?

När allt är på plats ska jag handla LS. Tror att 3-4 kg kan vara bra i starten. Vill jag ha mer kan man väll komplettera med nått kilo extra.

Lite sand på botten för att få ett lite mer naturligt intryck. 3 – 4 cm blir lagom.

Sen ska allt stå och puttra i 3 månader. Se beskrivningen nedan, som jag tänkte följa till punkt och pricka. Någon som har kommentarer om detta?

post-2834-14468916798188_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Laggeman:

Bra att du sparade bilden! Jag måste ändå få tacka för inspirationen. :smiley20:

Det blir nog ett kul experiment.

Se till att du får sten med bra kvalitet och mycket liv i bara. Det kan vara rätt stor skillnad på sten och sten så att säga.

Jag skulle nog om det var möjligt försöka köpa sten från olika ställen också.

Visa gärna bilder på vad som händer sen...

Tack för tipset, Mattias. Det är ju allt liv som jag vill komma åt att studera. Ska fråga efter den bästa stenen och även köpa på åtminstone två ställen. Jag har ju hyfsat nära till Göteborg.

Bilder kommer under resans gång, för det är ju kul att få en dokumentation på hur det utvecklar sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...