Greken Postat 15 oktober 2004 Postat 15 oktober 2004 Håller på att rita på mitt nya akvarium och funderar på tjockleken på rörena. Jag ska ha 2st dorso stand pipe och hade tänkt att använda 40mm rör. Flödet igenom blir ca 4000 liter. Frågan är blir det mer ljud om man kör för stora rör ner och bör jag då gå ner till 32mm rör./Mattias Citera
zippo Postat 15 oktober 2004 Postat 15 oktober 2004 nje snarare är det bättre med stora rör så du har lite överkapacitet då hinner det svälja luft okså & blir inte så mycket slörpande ,sen på dorso piperna ska inte dom va en dimension större än röret ner ? heller kommer jag ihåg fel Citera
vahagn Postat 15 oktober 2004 Postat 15 oktober 2004 Jo, själva stand pipen ska vara typ en storlek större än röret som leder ner vattnet från ytavrinningskammaren till sumpen, så att det blir en viss ansamling precis innan vattnet lämnar karet (stand pipen). Citera
Greken Postat 15 oktober 2004 Författare Postat 15 oktober 2004 Så om jag har 40mm rör ner till sump och 50mm rör till själva durso stand pipen så ska det funka. Eller är det overkill att köra 2 så stora pipes./Mattias Citera
vahagn Postat 15 oktober 2004 Postat 15 oktober 2004 Väl jag har valt precis de måtten, så jag antar att det är perfket . Citera
Niclas Postat 15 oktober 2004 Postat 15 oktober 2004 Hm.. har du plats i din avrinning för rördelarna? 50mm PVC vinklar tar en hel del plats. Matt Durso använder 25mm själv med en förminskning till run 16mm vid genomgången till akvariet HAR JAG FÖR MIG, alltså jag är inte helt säker.... I de fallen som man vill ha mer så använder man 2st Durso standpipes. Men som sagt jag är inte helt säker.. . Citera
vahagn Postat 15 oktober 2004 Postat 15 oktober 2004 För min del fick jag modifiera rören lite, så att jag sågade av en bit på T-röret och 90-böjen, så att avståndent minskade något samtidigt som det fanns plats kvar att limma ihop dem med en 40mm rör emellan. Nu får den plats precis då jag har vinklat in den diagonalt mot hörnet.Ena returen på 20mm tänker jag leda inuti detta rör upp så det blir bara en genomföring i detta hörn för mig. Citera
Greken Postat 15 oktober 2004 Författare Postat 15 oktober 2004 Jag är fortfarande tveksam. Okey att bägge stand piperna är 50mm men blir det inte mycket med 2 st 40mm rör ner till sumpen. Fyller 4000 l/h upp dem eller blir det ljud när rörena bara går halvtomma./Mattias Citera
Janne Postat 15 oktober 2004 Postat 15 oktober 2004 Hej Mattias, jag har två Dorso standpipes i mitt akvarie, de är 32mm och genomföringen är 25mm. De sväljer 4000l/h utan problem och är tysta, jag har kört igenom kanske 6000l/h också, men då börjar det bli känsligt./JannePS Vi har träffats ute i Bålsta på en mack, vid leverans från Marin Akvariet DS Citera
Greken Postat 15 oktober 2004 Författare Postat 15 oktober 2004 Tack för alla svar. Jag tror jag går ner lite och kör 2 pipes med 40mm och genomföringen på 32mm. Då kan man ju alltid byta till en större pump om man vill bygga större och den klarar ändå 6000l./MattiasPS Vilken härlig mack de har i Bålstad, man hittar både koraller och fiskar där . . Citera
Nito Postat 16 oktober 2004 Postat 16 oktober 2004 du kan ju använda ett S-rör vid botten av standpipe:en för att göra plats för 90-graders böjen upptill. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.