Gå till innehåll

Ytavrinning


Greken

Rekommenderade inlägg

Håller på att rita på mitt nya akvarium och funderar på tjockleken på rörena. Jag ska ha 2st dorso stand pipe och hade tänkt att använda 40mm rör. Flödet igenom blir ca 4000 liter. Frågan är blir det mer ljud om man kör för stora rör ner och bör jag då gå ner till 32mm rör.

/Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nje snarare är det bättre med stora rör så du har lite överkapacitet då hinner det svälja luft okså & blir inte så mycket slörpande ,sen på dorso piperna ska inte dom va en dimension större än röret ner ? heller kommer jag ihåg fel

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm.. har du plats i din avrinning för rördelarna? 50mm PVC vinklar tar en hel del plats. Matt Durso använder 25mm själv med en förminskning till run 16mm vid genomgången till akvariet HAR JAG FÖR MIG, alltså jag är inte helt säker.... I de fallen som man vill ha mer så använder man 2st Durso standpipes. Men som sagt jag är inte helt säker.. smiley5.gif.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För min del fick jag modifiera rören lite, så att jag sågade av en bit på T-röret och 90-böjen, så att avståndent minskade något samtidigt som det fanns plats kvar att limma ihop dem med en 40mm rör emellan. Nu får den plats precis då jag har vinklat in den diagonalt mot hörnet.

Ena returen på 20mm tänker jag leda inuti detta rör upp så det blir bara en genomföring i detta hörn för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Mattias, jag har två Dorso standpipes i mitt akvarie, de är 32mm och genomföringen är 25mm. De sväljer 4000l/h utan problem och är tysta, jag har kört igenom kanske 6000l/h också, men då börjar det bli känsligt.

/Janne

PS Vi har träffats ute i Bålsta på en mack, vid leverans från Marin Akvariet DS

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar. Jag tror jag går ner lite och kör 2 pipes med 40mm och genomföringen på 32mm. Då kan man ju alltid byta till en större pump om man vill bygga större och den klarar ändå 6000l.

/Mattias

PS Vilken härlig mack de har i Bålstad, man hittar både koraller och fiskar där smiley2.gif. .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...