Gå till innehåll

Döden har slagit till igen!


wizz

Rekommenderade inlägg

Sedan några dagar är min Valencienna puellaris borta

och idag även min Acanthurus nigrofuscus som troligen kilat vidare.

Ja jag kan inget annat säga än att så sent som igår kväll var min Acanthurus nigrofuscus frame med dom andra och vid matning så åt han friskt och såg för övrigt ut att må fint idag då jag kom hem från jobbet var han borta och visade sig inte heller vid matning efter några timmar stirrandes i karet börjar jag bli lite orolig.

Och för några dagar sedan var min Valencienna puellaris fullt aktiv med att sila korall sand så det rök i hela karet för att sedan bara försvinna.

Sagt och gjort tvätta händerna och ner i karet rev hela mitt rev för att se om jag kunde finna honom och få ur honom ur karet om han nu skulle vara död men till min förvåning så finns han inte alls i karet inte ens tillstymmelse av rester ?

Samma med Valencienna puellaris spårlöst borta?

Nu börjar jag bli riktigt orolig var har dom tagit vägen jag menar både Acanthurus nigrofuscus och Valencienna puellaris var ganska stora och att bara gå upp i rök ?

funderar ett tag då jag på nytt byggt upp revet och tittar in i karet, Kan det vara så att mina eremiter är så fruktansvärt effektiva så dom slukat honom under natten och dagen idag?

Jag har totalt en uppsättning på 10-12 eremiter i karet och 3 putsar räkor samt 2 eld räkor i karet och ett antal sniglar både dom mindre sandkryparna och lite olika andra. Kan dessa ha städat upp så effektivt ? jag skulle ju ha sett något spår tycker jag.

Ja vi får se eller har jag ett MONSTER i karet ?

I går kväll ängnade jag mig åt test verksamhet och alla värden är ok för utom lite låg CA och MG som jag håller på att buffra upp.

Alla andra fiskar i karet mår fint och äter som vanligt. ser inga tendenser till andnings problem ej heller tendenser till annan sjukdom så vad kan ha hänt?

Blir att köra tester i kväll igen och tillreda ett vatten byte som jag ändå skulle gjort till helgen men det kommer lite tidigare nu med tanken på vad som hänt.

Har funnit min Acanthurus nigrofuscus låg död under en sten som jag inte flyttat och som låg långt fram mot framrutan med några håligheter under och tyckte att jag såg en viss aktivitet just där av mina eremiter. Nu är han förpassad till kloakerna och vilar i frid.

Lite nya bilder på mitt kar sedan åter uppbyggnad av revet.. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=281426#post281426

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beklagar sorgen. Jag hade samma problem. Hela mitt akvarium dog...totalt värde av fiskar för 4000 kr...=0(. Ibland lär man aldrig få reda på vad som gick fel. Så som i mitt fall. Kan bara spekulera. Lever dina alla dina erimiter och räkor och så? Hur länge har du haft akvariet? Har du gjort några stora förändringar sista tiden i akvariet? Hur länge harfiskarna gått tillsammans? Kan du fått något gift i akvariet? Renjöringsmedel, äpplen, parfym? Vadhar du för cirkulation idag? Kör du med skummare? Finns mycket att fråga då det kan bero på mycket!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört detta karet sedan januari så det är relativt nytt men allt levande inkl LS har gått i mitt gammla kar sedan juni 2008,

Inga starka ämnen i närheten av karet eller något förändrat.

Skummare naturligtvis.

Ja det är just det att man säkert inte får klarhet i vad som orsakade döden...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...