Gå till innehåll

Mitt första saltvattensakvarium


Linkan

Rekommenderade inlägg

Hejsan

Jag har varigt sugen på ett saltvattenskar väldigt länge och nu tycker jag det är dags så jag har några frågor:

Vilken sorts belysning ska man ha?

Vad ska man inreda med?

Vilket bottenmatrial ska man ha?

i vilken ände börjar man (det första man gör när man ska sätta igång)?

Ska ha ett ca 100l kar. funkar det?

kan man ha ett aluram akvarium?

räcker det med skummare, cirkulationspump och luftpump?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Linus och varmt välkommen till SG! :W:

Jag ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan.

smiley25.gifVilken sorts belysning ska man ha?

icon4.gifDen du kan ha. Olika förutsättningar kräver olika belysning. Är du mest intresserad av fisk och mjukkoraller så klarar du dig på i stort sett vilken belysning som helt. Vill du satsa på stenkoraller så bör du ha minst 1W/liter vatten, det är en hyffsat bra tumregel att gå efter.

smiley25.gifVad ska man inreda med?

icon4.gif Valfritt även här, men det du bör ha är levande sten, ca 1kg/ 10 liter vatten, så till 100 liter bör du alltså ha ca 10kg, det kan gärna vara mer än det, men helst inte mindre. Dels kommer det se "tunt" ut i karet, men även för att stenen i sig är ett biologiskt filter om hjälper till att hålla vattnet rent och fräscht.

smiley25.gifVilket bottenmatrial ska man ha?

icon4.gif Korallsand kör de flesta med. Men det finns även de som kör utan någon sand för att lättare kunna ta hand om fisk- och matrester.

smiley25.gifi vilken ände börjar man (det första man gör när man ska sätta igång)?

icon4.gifMed ett akvarium. :) Sen vatten, salt, levande sten (och sand), sedan är det bara att vänta tills akvariet har stabiliserat sig och mognat, detta tar ofta ett par veckor. Efter det kan du tillsätta fisk.

smiley25.gifSka ha ett ca 100l kar. funkar det?

icon4.gif Absolut. Tänk bara på att många gärna vill ha mycket fisk innan man börjar komma underfund med vilken inriktning man väljer, och då kan ett så pass litet akvarium sätta en del begränsningar i valet utav fisk. Jag skulle rekommendera runt 250 liter, då är du mindre begränsad i urvalet av fisk, och samtidigt får du ett mer stabilt akvarium då det tar längre tid för små förändringar att märkas i ett större akvarium.

smiley25.gifkan man ha ett aluram akvarium?

icon4.gif Det fungerar bra, men se till att ramen på insidan är helt täckt med akvariesilikon, saltvatten och aluminium är ingen bra kombination.

smiley25.gifräcker det med skummare, cirkulationspump och luftpump?

icon4.gif Om du ska köra med en skummare som använder sig utav en träutströmmare så är du så klart i behov av en luftpump, väljer du att köra med en annan typ av skummare som använder sig utav en pump som drar in vatten och luft samtidigt så kan du skippa luftpumpen. I saltvattensakvarier vill man gärna ha en cirkulation som är på runt 10ggr akvariets volym, gärna utspritt på två eller fler pumpar.

Ex: 100 liter akvarium, minst 1000 liter cirkulation, och gärna med streampumpar, som ger en bredare mjukare stråle jämfört med vanliga powerhead pumpar.

För att du ska komma igång och lära dig mer så rekommenderar jag dig att läsa en bra bok som heter "Saltvattensakvariet, Guiden för nybörjare" av Daniel Knop, den har hjälpt många. Kommer du på något mer så är det bara att fråga, men använd gärna sökfunktionen här på guiden och leta reda på dina svar den vägen, du kommer att lära dig mer på det sättet då du får reda på mer omkring också.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 månader senare...

Eller det har varigt igång ett tag typ 4 månader. Det har inte hänt så mycket i karet i fisk- eller korallväg pga dålig budget. Jag är ju bara 14, så ni kanske förstår ;)

Iallafall, det är ett ca 90-95liters akvarium med 9 kg LS , 2 turbosniglar och en black molly. Det fanns också en rödbenad eremit men den kröp in i en grotta och dog :( Black mollyn' blev dock glad ;).

Jag har ton med alger, mest trådalger men dom blir väl uppätna sedan när jag skaffar en ny eremit?

post-4412-14468917757954_thumb.jpg

post-4412-14468917758169_thumb.jpg

post-4412-14468917758348_thumb.jpg

post-4412-14468917758547_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En annan grej, Det är som vassa fiskben överallt!!! det kanske låter konstigt men jag sticker mig på fingrarna hela tin'. dom fastnar då på fingrarna. Ser ut som hårstrån fast kortare och hårdare. Vad är detta och är det normalt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sjöhare kostar ite mycket, runt 250;- skulle jag kunna tänka mig. hade själv problem med alger i början och körde med fosfatremover, det gick ner men inte helt och då tillsatte jag en sjöhare som tog allt på några dagar :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...